1. Blogi
  2. Ansioluettelo
  3. 14 ajanhallintataitoa: määritelmiä ja esimerkkejä ansioluetteloosi
kirjoittanut Paul DruryPaul Drury

14 ajanhallintataitoa: määritelmiä ja esimerkkejä ansioluetteloosi

21 min lue
14 ajanhallintataitoa: määritelmiä ja esimerkkejä ansioluetteloosi
Muotoillut:Vika Shibaeva
Se, miten hallitset työaikaasi, voi vaikuttaa voimakkaasti työnantajan näkemykseen työskentelystäsi ja jopa vaikuttaa urasi kulkuun. Henkilöstöpäälliköt etsivät ansioluettelostasi tietoja ajanhallintataidoistasi.

Mikään ei ole pahempaa kuin tunne, että aika loppuu ja joudut kiirehtimään tärkeän projektin, keskustelun tai tehtävän kanssa. Työmäärän hallinta on tärkeää, sillä voit olla varma, että uusia tehtäviä tulee jatkuvasti. Jos asiat alkavat kasautumaan, homma hajoaa helposti käsiin.

Kun jälkikäteen mietit huonoa lopputulosta, toivot, että ajanhallintataitosi olisivat olleet hieman paremmat. Ajanhallinnalla on suora vaikutus toimintaasi niin yksilönä kuin työntekijänäkin.

Tässä artikkelissa tarkastelemme tärkeimpiä ajanhallintataitoja, niiden parantamista ja niiden esittämistä ansioluettelossa. Käsittelemme seuraavia asioita: 

  • Mitä ajanhallintataidot ovat?
  • Miksi ajanhallintataidot ovat tärkeitä?
  • 7 käyttäytymisperusteista ajanhallintataitoa ja niiden parantaminen
  • 7 organisatorista ajanhallintataitoa ja esimerkkejä ansioluetteloon

Voita aika puolellesi käyttämällä sitä harkiten ja huolellisesti.

Asiantuntijan vinkki

Esimerkki ajanhallinnasta

Aika on rajallista. Sitä ei ole loputtomasti. Kun työskentelemme työnantajalle, joka tarvitsee meitä saavuttamaan tuloksia (mitä se sitten tarkoittaakin) – ajanhallinnalla on merkitystä. Hyvä esimerkki ajanhallinnasta on tehtävälistan kirjoittaminen paperille. Se saattaa kuulostaa vanhanaikaiselta, mutta tehtävien tärkeysjärjestyksen selvittäminen on tehokas tapa aloittaa työpäivä. Asioita voi vetää yli luettelosta sitä mukaa, kun ne saa tehtyä.

Mitä ajanhallintataidot ovat?

Ajanhallintataidot ovat käyttäytymis- ja organisointitaitoja, jotka auttavat parantamaan tuottavuuttasi ja hallitsemaan työmäärääsi. Ajanhallinta vaikuttaa suoraan myös työtovereihin, ja puutteellinen ajanhallinta haittaa tiimin toimintaa. Se on tärkeä pehmeä taito.

Kun hallitset arvokkainta resurssia, aikaa, harkitusti ja johdonmukaisesti, voit saada enemmän aikaan, mutta voit halutessasi myös tehdä vähemmän ja tehdä sen vähän paremmin. Koska mielenterveysongelmat ja työuupumus ovat kasvava ongelma, tätä toista tekijää ei voi jättää huomiotta. Tuottavuus tarkoittaa myös sitä, että sinulla on enemmän aikaa rentoutua. 

Kun tehtävät alkavat kasaantua, kannattaa pohtia, mitä ajanhallintataitoja voit käyttää, ja tehdä päivistäsi paljon tuottavampia. Tunnet olosi vähemmän stressaantuneeksi, ja saat silti työsi tehtyä parhaalla mahdollisella tavalla.

Minkälaisesta ajanhallinnasta voisi olla sinulle hyötyä?

Asiantuntijan vinkki

14 ajanhallintataitoa yhdellä silmäyksellä:

7 käyttäytymisperusteista ajanhallintataitoa:

  • Kohdista huomiosi tuleviin tavoitteisiisi
  • Opettele sanomaan useammin ”ei”
  • Minimoi häiriötekijät zen-mestarin tavoin
  • Ole tilivelvollinen itsellesi (ja vain itsellesi)
  • Käsittele stressiä sinulle sopivalla tavalla
  • Harjoita itsetutkiskelua, jotta tiedät milloin on aika muutokselle
  • Ole joustava, jos parempia ratkaisuja on saatavilla

7 organisatorista ajanhallintataitoa:

  • Varmista, että prioriteettisi hyödyttävät sinua ja muita
  • Delegoi tehtäviä, jotka auttavat kehittämään muita
  • Suunnittele ja mittaa ajankäyttöäsi realistisesti
  • Optimoi työvirrat tiimin sisällä
  • Viestitä oikeaan aikaan ja oikealla tavalla
  • Aikatauluta samankaltaisia tehtäviä sopiviksi kokonaisuuksiksi
  • Vältä monisuorittamista mahdollisuuksien mukaan

Miksi ajanhallintataidot ovat tärkeitä?

”Mitä merkitystä ajanhallinnalla on? Jotkut asiat tulevat takuulla tehtyä ja toiset asiat jäävät tekemättä, jos minulla ei ole aikaa. Minun ei voida odottaa tekevän kaikkea, jos minulle annetaan näin paljon tehtävää.”

Et ehkä aina saa kaikkea tehtyä, mutta sinulla on mahdollisuus saada mahdollisimman paljon tehtyä. Aika on yksi niistä resursseista, joita voi oppia käyttämään tehokkaammin, kun työkokemus karttuu ja avuksi otetaan teknologia. 

Seuraavassa on muutamia keskeisiä syitä siihen, miksi ajanhallinta on tärkeää:

  • Lisääntynyt tuottavuus: Hyvän ajanhallinnan avulla voit asettaa tehtävät tärkeysjärjestykseen ja jakaa aikaa tehokkaasti, mikä lisää tuottavuutta. Keskittymällä tärkeimpiin tehtäviin ja suorittamalla ne tehokkaasti voit saavuttaa enemmän lyhyemmässä ajassa.
  • Vähentynyt stressi: Huono ajankäyttö johtaa usein stressin lisääntymiseen, kun määräajat lähestyvät ja tehtävät kasaantuvat. Kun hallitset aikaasi tehokkaasti, voit välttää viime hetken kiireet ja pitää työmäärän tasapainossa, mikä vähentää myös stressiä.
  • Parempi päätöksenteko: Kun pystyt arvioimaan eri tehtävien vaatiman ajan, asettamaan ne tärkeysjärjestykseen ja jakamaan resurssit tehokkaasti, pystyt tekemään harkitumpia päätöksiä.
  • Työn ja yksityiselämän parempi tasapaino: Tehokas ajanhallinta mahdollistaa ajan jakamisen onnistuneesti työn ja vapaa-ajan välillä, mikä takaa työn ja yksityiselämän hyvän tasapainon. Kun asetat rajoja ja priorisoit omaa aikaasi, voit nauttia elämästä enemmän.
  • Laadukkaampi työ: Kun hallitset aikaasi tehokkaasti, voit käyttää enemmän aikaa tehtäviin, jotka vaativat keskittymistä ja tarkkaavaisuutta, mikä johtaa laadukkaampaan työhön ja parempiin tuloksiin.
  • Lisääntynyt työtyytyväisyys: Kun tunnet hallitsevasi työmäärääsi paremmin ja pystyt saavuttamaan tavoitteesi, työtyytyväisyytesi voi lisääntyä tehokkaan ajankäytön ansiosta.

Ajanhallintataidot ovat kuin henkinen Tetris-peli, joka auttaa meitä hyödyntämään päiviämme parhaalla mahdollisella tavalla, mikä puolestaan auttaa meitä nukkumaan yöllä paremmin. Tällainen erityisosaaminen on tärkeää missä tahansa ammatissa, vaikkapa IT-projektipäälliköille ja keittiömestareille

Asiantuntijan vinkki

Mitkä ovat ajanhallinnan tärkeimmät osatekijät?

Lyhyesti sanottuna sinun on listattava suoritettavat tehtävät, arvioitava, kuinka kauan kunkin tehtävän suorittamiseen menee, asetettava ne tärkeysjärjestykseen ja laadittava toimintasuunnitelma. Sen jälkeen noudatat suunnitelmaa ja järjestät tarvittaessa apua tehtävien suorittamiseen. Se kuulostaa helpolta, mutta on tosiasiassa yllättävän vaikeaa.

Pehmeät taidot ansioluettelossa
Aiheeseen liittyvä artikkeli
Pehmeät taidot ansioluettelossa

Pehmeät taidot ovat tärkeitä ominaisuuksia, jotka kannattaa mainita, sillä ne auttavat löytämään sinulle sopivan työpaikan. Näiden kykyjen sisällyttäminen ansioluetteloosi osoittaa, että ymmärrät yrityksen kulttuuria ja että sopisit yritykseen erinomaisesti.

7 Käyttäytymisperusteista ajanhallintataitoa ja niiden parantaminen

Pienillä päätöksillä ja tottumuksilla voi olla tehokkaan ajanhallinnan kannalta suuri merkitys. Vaikka uusien käyttäytymistapojen ja tottumusten luominen voi vaatia muutaman viikon ajan henkistä ponnistelua, niistä on iloa ja hyötyä koko loppuelämän.

Mitä käyttäytymisperusteiset ajanhallintataidot sitten oikein ovat?

1. Kohdista huomiosi tuleviin tavoitteisiisi

Kun sinulla on selkeä käsitys siitä, mihin haluaisit elämäsi kulkevan, ei ole vaikeaa löytää ajanhallintatehtäviä, jotka auttavat sinua tällä matkalla. 

Mihin tahansa tehtävään keskittyminen vaatii paljon henkistä energiaa, mutta henkisten voimavarojen kohdentaminen on helpompaa, kun näet kokonaiskuvan mielessäsi. Jos tietyt tehtävät eivät edistä valoisampaa tulevaisuutta, ne ansaitsevat kenties vähemmän huomiota (jos tällaisia tehtäviä on liian paljon, kannattaa harkita työpaikan vaihtamista). Voit sitten perustella valintojasi niille, jotka ihmettelevät, miksi jätät jotakin tekemättä. Kun vahdit prioriteettejasi johdonmukaisesti, sinuun aletaan pian viitata ihailevasti henkilönä, joka asettaa tulevaisuuden aina etusijalle.

2. Opettele sanomaan useammin ”ei”

Jos sanot "ei" tarpeeksi monille ihmisille tarpeeksi monta kertaa, omat rajasi alkavat hahmottua. Niin kauan kuin nämä rajat eivät estä sinua tekemästä omaa työtäsi tai muita tekemästä omaa työtään, ne luovat sinulle liikkumavaraa. Jos taas sanot "kyllä" kaikille, joudut jakamaan aikaasi joka suuntaan.

Tällaista itsevarmuutta ei ole helppo hankkia, mutta sinun on pidettävä huolta itsestäsi, ja tiukka ajankäytön hallinta varmistaa, että olet käytettävissä silloin, kun se on todella tärkeää. Suojele aikaasi ja päätä, miltä haluat päiviesi näyttävän. Ihmiset oppivat pyytämään apuasi vain silloin, kun he todella tarvitsevat sitä.

3. Minimoi häiriötekijät zen-mestarin tavoin

Häiriötekijät voivat horjuttaa ajankäyttöäsi kahdella tavalla: ensinnäkin ne vievät huomiosi meneillään olevasta tehtävästä, ja sen jälkeen tarvitset aikaa saadaksesi keskeytyneen tehtävän uudelleen sujumaan.

Älä pitkitä tehtävien suorittamista, vaan aseta puhelin tarvittaessa äänettömälle ja ilmoita kollegoillesi, että sinua ei saa juuri nyt häiritä. Huomiomme herpaantuu helposti, kun olemme pitkästyneitä tai turhautuneita – keskity tekeillä olevaan työhön ja pidä riittävästi taukoja, sillä se auttaa vastustamaan häiriötekijöitä. Häiriötekijät ovat tehokkaan ajankäytön vihollinen, joten pidä ne visusti loitolla. 

4. Ole tilivelvollinen itsellesi (ja vain itsellesi)

Ajanhallinnan avain on omien tarpeiden asettaminen etusijalle. Kun alat ajatella muita, tilanne mutkistuu, koska et voi mitenkään ymmärtää heidän prioriteettejaan yhtä hyvin kuin ymmärrät omia prioriteettejasi.

”Olen oman elämäni päättäjä” on uskomattoman voimaannuttava lause. Aseta omat tavoitteesi, palkitse itseäsi säännöllisesti ja seuraa edistymistäsi. Useimmissa tiimeissä yhden onnistuminen tarkoittaa kaikkien onnistumista. Vastuullisuus tiimiä kohtaan on tietenkin myös tärkeää, mutta sinun on tärkeää huolehtia omasta jaksamisestasi.

5. Käsittele stressiä sinulle sopivalla tavalla

Aina kun luet mielenterveyteen liittyviä neuvoja, sinun on tarkasteltava niitä oman elämäsi näkökulmasta. Stressin käsittelyä koskevat neuvot, jotka toimivat yhdelle henkilölle, eivät välttämättä toimi toiselle. Stressi voi häiritä ajanhallintaa, mutta huolien huomiotta jättäminen voi pahentaa tilannetta entisestään.

Happihyppelyt, liikunta, ystävän kanssa keskustelu, harrastus tai vaikkapa musiikin kuuntelu ovat keinoja päästää höyryjä ulos. Älä koskaan anna höyryjen kerääntyä, vaikka olisit kuinka kiireinen. 

6. Harjoita itsetutkistelua, jotta tiedät milloin on aika muutokselle

Järjestelmällisyys ja ajanhallintarutiinit ovat hyvä asia, mutta olosuhteiden muuttuessa sinun on tiedettävä, milloin rutiineja on muutettava. Jos huomaat väsyväsi, pysähdy miettimään, mistä se johtuu.

Mikä on ajanhallintaongelman perimmäinen syy? Onko kyseessä sisäinen vika vai johtuvatko ongelmat ulkoisista tekijöistä? Ajankäyttöön vaikuttavat monet tekijät ja on tärkeää miettiä rauhassa, mikä sinun tilanteessasi on muuttunut.

7. Ole joustava, jos parempia ratkaisuja on saatavilla

Vaikka ajankäytön hallinta on suurelta osin rutiinien kehittämistä ja niiden noudattamista, avain pysyvään menestykseen on se, että voit joustavasti muuttaa niitä rutiinin osia, jotka eivät enää tuota tulosta.

Ehkä olet siirtynyt uuteen tiimiin, jossa arvostetaan asioiden hoitamista kokouksissa ja pyritään välttämään kahdenkeskistä päätöksentekoa. Siinä tapauksessa kokousten valmistelu on yhtäkkiä olennaisen tärkeää. Saattaa olla, että uusi pomosi pitää mieluummin kuukausittaisia suunnittelukokouksia kuin viikoittaisia. Sinun on sopeuduttava hänen aikatauluunsa. 

Asiantuntijan vinkki

Ajanhallinnan tärkeys elämässä menestymisen kannalta

Nämä ajanhallintavinkit eivät palvele ainoastaan ammatillista menestymistä. Meillä kaikilla on rajallinen määrä aikaa tällä maapallolla, eikä kukaan tiedä, milloin oma aika päättyy, joten siitä kannattaa ottaa kaikki irti. Aika on arvokasta – käytä se viisaasti.

10 johtamistaitoa, jotka voit sisällyttää ansioluetteloosi + esimerkkejä
Aiheeseen liittyvä artikkeli
10 johtamistaitoa, jotka voit sisällyttää ansioluetteloosi + esimerkkejä

Johtamistaitojesi esitteleminen on olennaisen tärkeää unelmiesi työpaikan saamiseksi. Mitkä taidot sinä haluat esitellä ansioluettelossasi ja miten kerrot niistä?

Organisatorista ajanhallintataitoa ja esimerkkejä ansioluetteloon

Edellä mainitut ajanhallintataidot ovat suurimmaksi osaksi käyttäytymiseen liittyviä taitoja ja näin ollen vaikeammin mitattavissa, mutta on olemassa myös ajanhallintataitoja, jotka ovat luonteeltaan organisatorisia ja näin ollen helpommin mitattavissa.

Ne on myös helpompi esitellä ansioluettelossasi, ja ne antavat selkeän kuvan ajanhallintataidoistasi. Millaisia ovat ajanhallintataitosi organisoinnin näkökulmasta? 

1. Varmista, että prioriteettisi hyödyttävät sinua ja muita 

Energian ja aivokapasiteetin käyttäminen tärkeimpiin tehtäviin on menestyneimpien ihmisten tunnusmerkki. Tarkastele, miten käytät aikaasi ja mitkä toiminnot edistävät tavoitteidesi saavuttamista. Karsi sen jälkeen kaikki asiat, joilla ei ole merkitystä. Keskity tekemään sitä, mikä on tärkeintä.

Esimerkki

”Johtajana yhdeksän hengen tiimissä vastasin yli 150 tehtävän suorittamisesta tiukkojen aikarajojen puitteissa. Muuttuvat budjetit ja 33 %:n työntekijöiden vaihtuvuus vaativat jatkuvaa prioriteettien arviointia ja joustavuutta.”

Jäljennetty!

2. Delegoi tehtäviä, jotka auttavat kehittämään muita

On helppoa jakaa tehtäviä muille, mutta sen sijaan, että mietit, kuka osaa suorittaa tehtävän, kannattaa miettiä, kuka hyötyisi tehtävän suorittamisesta, sillä näin saat muut helpommin innostumaan delegoimistasi tehtävistä. Kaikki haluavat kehittyä, joten kannattaa antaa heille tehtäviä, jotka auttavat heitä eteenpäin.

Esimerkki

”Kun kollega lähti yrityksestä, perin hänen tiiminsä ja yhdistin sen olemassa olevaan tiimiini. Tehtävien ja vastuualueiden tehokas uudelleenjako varmisti saumattoman siirtymän ja säilytti tiimin tuottavuuden.”

Jäljennetty!

3. Suunnittele ja mittaa ajankäyttöäsi realistisesti

Se, miten suunnittelet ajankäyttöäsi ja mittaat työaikasi tehokkuutta, vaikuttaa suuresti työtehoosi. Toki oikea asenne auttaa, mutta jos suunnitelmasi on puutteellinen, ei asenteesta ole juuri apua. Jos tehtävän suorittaminen vie liikaa aikaa, tingi laadusta tai delegoi tehtävä muille.

Esimerkki

”Kehitin suunnittelumatriisin insinöörien tiimille, mikä vähensi seisokkiaikaa 24 % ja paransi projektinhallintaa merkittävästi. Tämä mahdollisti kaikkien projektien toteutumisen keskimäärin 15 % alle budjetin, mikä säästi kustannuksia ja paransi taloudellista tulosta.”

Jäljennetty!

4. Optimoi työvirrat tiimin sisällä

Usein on vaikea hahmottaa, miten tiimi toimii yhteen, ja varmistaa, että kaikki yksittäiset työskentelytyylit sopivat toisiinsa. Jos tiimin jäsenillä on erilaisia käsityksiä ajanhallinnasta, kannattaa tarkastella työvirran toimivuutta ja tehdä tarvittaessa muutoksia sen sujuvoittamiseksi. Tiimi, joka työskentelee samaan suuntaan ja samaan tahtiin, saa paljon aikaan. Tämä on erityisen tärkeää projektipäälliköille

Esimerkki

”Perustin johdon ohjausryhmän varmistamaan yhtenäisyyden ja johdonmukaisuuden voimakkaiden muutosten aikana, kuten yritysfuusion ja sitä seuranneen yritysoston yhteydessä.”

Jäljennetty!

5. Viestitä oikeaan aikaan ja oikealla tavalla

Vahvat kirjalliset ja suulliset viestintätaidot auttavat selittämään aikataulusi ja odotuksesi muille. Jos tarvitset heidän tukeaan, he tietävät, missä mennään. Vastaavasti, jos joku on esteenä jonkin asian toteuttamiselle, siitä on hyvä kertoa hyvissä ajoin ja ystävälliseen sävyyn, jotta tukos saadaan purkautumaan nopeasti.

Esimerkki

”Johdin viidentoista hengen etäryhmää, joka oli jakautunut kahdeksaan maahan, ja pidin päivittäisiä tiimikokouksia kuukauden ajan, kunnes olimme käsitelleet asiakasvalitusruuhkan.”

Jäljennetty!

6. Aikatauluta samankaltaisia tehtäviä sopiviksi kokonaisuuksiksi

Tehtävien ryhmittely on auttaa keskittymään tekeillä olevaan tehtävään ilman, että ajatukset harhailevat muualle. Jos sinun on esimerkiksi tehtävät kuukauden suoritusarvioinnit, niiden tekemiseen kannattaa varata vaikkapa yksi aamupäivä tai yksi työpäivä. Mikään ei ole pahempaa kuin tuhlata kymmenen tai viisitoista minuuttia tehtävien välillä, koska kestää niin kauan päästä sisään seuraavaan tehtävään. 

Esimerkki

”Neuvottelin neljän päivän ajan kaikkien kuudentoista toimittajani kanssa, ja saavutin 17 prosentin kustannussäästön sekä supistin toimittajamäärän kahteentoista.”

Jäljennetty!
25 tärkeää analyyttistä taitoa ansioluetteloosi
Aiheeseen liittyvä artikkeli
25 tärkeää analyyttistä taitoa ansioluetteloosi

Analyyttisyys tarkoittaa sitä, että pyrimme ymmärtämään paremmin ympäröivää maailmaa. Työnantajat kiinnittävät huomiota näihin taitoihin valitessaan uusia työntekijöitä. Toimi näin.

7. Vältä monisuorittamista mahdollisuuksien mukaan

Saattaa tuntua houkuttelevalta tehdä useita asioita samaan aikaan, mutta tulevatko ne kaikki silloin tehdyksi mahdollisimman hyvin? Jos joudut tekemään jotain uudelleen, koska teit sen huolimattomasti, tehtävään kuluu entistä enemmän aikaa. Tee yksi asia valmiiksi, ennen kuin aloitat toista. Tulet hämmästymään, miten paljon saat aikaan.

Esimerkki

”Otin käyttöön raportointimenettelyn, jossa tiimini ilmoitti jokaisen projektin valmistumisesta välittömästi, ja seuraava työ aloitettiin vasta, kun edellinen oli hyväksytty.”

Jäljennetty!

Tärkeimmät ohjeet

Ajanhallintataidot ovat olennaisia tuottavuuden lisäämisessä, stressin vähentämisessä ja päätöksenteon parantamisessa. Tehtävien tehokas priorisointi, realististen tavoitteiden asettaminen ja häiriötekijöiden minimointi osoittavat, että olet luotettava, tehokas ja tuloshakuinen ammattilainen. 

Vahvojen ajanhallintataitojen kehittäminen on ratkaisevan tärkeää uralla etenemiselle, sillä työnantajat arvostavat henkilöitä, jotka hallitsevat useita vastuualueita ja tuottavat jatkuvasti laadukasta työtä määräajassa. Kilpailluilla työmarkkinoilla hyvät ajanhallintataidot voivat erottaa sinut muista hakijoista ja avata ovia kasvulle, menestykselle ja palkitsevammalle urapolulle.

  • Varaa ajankäytön miettimiseen aikaa, sillä se tehostaa työntekoasi ja hyödyttää näin työnantajaa.
  • Kerro ajanhallintataidoistasi ansioluettelossasi, sillä se on hyvä tapa tehdä vaikutus työhönottajaan.
  • Sen lisäksi, että ajanhallintataidot auttavat tehostamaan työelämääsi, niistä on hyötyä myös yksityiselämässäsi.

Piditkö tästä sisällöstä? Tutustu ansioluettelotyökaluumme ja ansioluetteloesimerkkeihimme, joiden avulla luot ansioluettelosi helposti ja nopeasti.

Luo ansioluettelo 15 minuutissa
Luo ansioluettelo 15 minuutissa
Käytä ammattimaisia, käytännössä testattuja ansioluettelopohjia, sillä niiden avulla voit laatia sellaisen ansioluettelon, jota työnantajat odottavat.
Luo ansioluettelo
Jaa tämä artikkeli
Jatka lukemista
Työhaastattelu6 min lue
Aktiivinen kuuntelutaito ja sen hyödyntäminen urallasi
Aktiivinen kuuntelutaito ja sen hyödyntäminen urallasi
Ansioluettelo14 min lue
Näin esittelet itsesi (sisältää esimerkkejä)
Näin esittelet itsesi (sisältää esimerkkejä)
Ansioluettelo9 min lue
Ansioluettelon oikoluku ja editointi: perusteellinen opas
Ansioluettelon oikoluku ja editointi
Ansioluettelo9 min lue
Vahvuuksien esittäminen ansioluettelossa
Vahvuuksien esittäminen ansioluettelossa
Selaa kaikki
Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi sekä tietojen keräämiseksi markkinointitarkoituksiin. Käyttämällä sivustoamme hyväksyt kaikkien evästeiden käytön evästekäytäntömme Evästekäytäntö ja tietosuojaselosteemme Tietosuojaseloste mukaisesti.
Hyväksy evästeet