Asiakaspalvelijat ovat arkipäivän sankareita, jotka tulevat apuun kun asiat menevät pieleen. Olipa kyseessä sitten viallinen tuote tai unohtunut salasana, asiakaspalvelijat auttavat meitä ratkaisemaan ongelmia, jotta pääsemme taas nopeasti keskittymään meille tärkeisiin asioihin. Monet asiakaspalvelutoiminnot on automatisoitu, mutta yritykset palkkaavat asiakaspalvelutehtäviin edelleen myös hyvät viestintätaidot omaavia ihmisiä, jotka pystyvät ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia joustavasti. Asiakaspalvelutyö tapahtuu usein puhelinpalvelukeskuksissa tai suurten yritysten pääkonttoreissa. Asiakaspalvelutehtävistä on mahdollista edetä esimerkiksi myynti- tai markkinointitehtäviin. Kuinka varmistat pääsysi tähän mahdollisuuksien maailmaan? Tarvitset tietysti hyvän työhakemuksen.
Jos et ole vielä viimeistellyt ansioluetteloasi, siitä on hyvä aloittaa. Tutustu tähän oppaaseen, joka sisältää asiakaspalveluammatteihin liittyviä esimerkkejä, ansioluettelohakemuspohjia ja ansioluettelon kirjoittamista koskevia ohjeita. Sen jälkeen on aika luoda erinomainen työhakemus, joka on tärkeä askel työpaikan hakemisessa.
Asiakaspalvelutehtäviin liittyvän työhakemuksen muotoilu ja yleisimmät virheet
Seuraavassa käsittelemme yleisiä virheitä, joita asiakaspalvelutehtävistä kiinnostuneet työnhakijat usein tekevät. Saat mukavasti etumatkaa muihin hakijoihin välttämällä seuraavat sudenkuopat:
- Mitäänsanomattomat kirjeet: Työhönottajat tunnistavat kirjeen, joka on kirjoitettu sopimaan kaikkiin haettaviin työpaikkoihin ja jossa vain alkutervehdys on kirjoitettu varta vasten kyseistä työpaikkaa silmällä pitäen. Tämä saattaa vaikuttaa houkuttelevalta oikotieltä, mutta se voi estää sinua saamasta töitä. On tärkeää räätälöidä kirje ja huomioida avoinna olevan työpaikan vaatimukset taitojen ja työkokemuksen suhteen.
- Liian virallinen tyyli tai monimutkaiset lauserakenteet: Asiakaspalvelussa on tärkeää kuulostaa luonnolliselta ja helposti lähestyttävältä – miksi käyttäisit työhakemuksessa virallista tyyliä tai kankeita lauseita, joita et normaalisti muutenkaan käyttäisi? Käytä kirjeessä sinulle luontevaa tyyliä, mutta pidä teksti ammattimaisena. Muista myös oikolukea kirje.
- Muotoiluvirheet: Ennen kuin työhönottaja edes aloittaa lukemaan kirjettäsi, hän tarkastelee sen ulkoasua. Valitse tyylikäs ja asiallinen kirjaintyyppi ja -koko ja varmista, että käyttämäsi värit ja muotoilu sopivat yrityksen tyyliin. Ammattimaisista muotoilutyökaluista voi olla apua.
- Kirjeen sävy on väärä: Asiakaspalvelussa tärkeintä on viestinnän sävy. Kukaan ei palkkaa hakijaa, joka kuulostaa ylimieliseltä tai kaikkitietävältä. Vastaavasti työhönottaja tuskin kiinnittää huomiota hakijaan, joka kuulostaa epävarmalta tai turhan vaatimattomalta. Älä missään tapauksessa anna käsitystä, että olet epätoivoinen ja kerjäät työpaikkaa. Kerro innostuneesti ja vakuuttavasti osaamisestasi ja osoita olevasi kiitollinen uudesta mahdollisuudesta.
Muista nämä ohjeet
- Hyvä työhakemus on oleellisen tärkeä, sillä kilpailu on kovaa tällä alalla, jossa asiakaspalvelutyöntekijöiden on osattava ratkaista yhä monimutkaisempia ongelmia.
- Paras tapa erottua muista hakijoista on räätälöidä työhakemus vastaamaan avoinna olevan työpaikan vaatimuksia.
- Käytä työhakemukseen testattua ja hyväksi havaittua runkoa, joka miellyttää silmää ja on erittäin selkeä.
- Pyri etenkin kirjeen alussa luomaan lukijaan yhteys ilmaisemalla empatiaa sekä yritystä että sen asiakkaita kohtaan.
- Käytä ammattimaisia muotoilutyökaluja asetteluvirheiden välttämiseksi sekä hakemuksen siistin ja edustavan ulkoasun takaamiseksi.
Nyt olet valmis hankkimaan unelmiesi työpaikan asiakaspalvelualalta. Cvapp.fi tarjoaa käyttöösi ammattilaisten suunnitteleman työhakemustyökalun, joka auttaa sinua laatimaan täydellisen työhakemuksen muutamassa minuutissa!