1. Blogi
  2. Ansioluettelo
  3. Mitä organisointitaidot ovat?
kirjoittanut Lyndsey McLaughlinLyndsey McLaughlin

Mitä organisointitaidot ovat?

4 min lue
Mitä organisointitaidot ovat?
Muotoillut:Antonina Kasyanikova
Lähes kaikilta työnhakijoilta vaaditaan "hyviä organisointitaitoja", mutta mitä tämä oikeastaan tarkoittaa? Pitääkö sinun osata suunnitella kokoukset kuukausia etukäteen, vai onko muita tapoja osoittaa, että osaat ottaa ohjat käsiisi?

Mitä organisointitaidot ovat?

Työhön liittyvät hyvät organisointitaidot tarkoittavat, että osaat suunnitella ajankäyttösi hyvin ja hallita työmäärääsi tehokkaasti. Jos mainitset ansioluettelossasi hyvät organisointitaidot, työhönottaja voi luottaa siihen, että pystyt noudattamaan työssäsi sovittuja aikatauluja.

Organisointitaidot eivät liity vain ajankäyttöön vaan myös esimerkiksi työvälineisiin ja työssä käytettäviin materiaaleihin. 

Erilaiset organisaatiotaidot

Ajanhallinta

Missä tahansa työssä on tärkeää osata käyttää työaika tehokkaasti. Esimerkiksi jakelukuljettajan odotetaan toimittavan paketit tiettyyn aikaan, ja hänellä on määräaika, johon mennessä hänen on suoritettava päivän toimitukset. 

Delegointi

Taito delegoida ei tarkoita vain sitä, että saat muut tekemään oman osuutensa, vaan kyse on myös työmäärän tehokkaasta hallinnasta ja sen varmistamisesta, että tehtävät osoitetaan oikeille henkilöille. Esimerkiksi talousjohtajan on delegoitava palkanlaskentatehtävät sopivimmalle tiimin jäsenelle. Näin hän varmistaa, että työt suoritetaan ajallaan ja että henkilöstöä hyödynnetään parhaalla mahdollisella tavalla. Tehtäviä delegoimalla voit tehostaa omaa ajankäyttöäsi.

Priorisointi

Jotta voit organisoida työtehtäväsi tehokkaasti, sinun asetettava ne tärkeysjärjestykseen. Toisin sanoen sinun on tiedettävä, mitkä tehtävät on suoritettava välittömästi ja mitkä voivat odottaa. Jos rekrytoijalla on esimerkiksi kaksi tehtävää, joista toinen on uuden työnkuvauksen kirjoittaminen ja toinen haastattelun sopiminen, kumpi niistä on kiireellisempi? 

Viestintä

Viestintätaidot auttavat tehtävien priorisoinnissa, delegoinnissa ja hallinnassa ja edistävät näin töiden mielekästä organisointia. Jos et osaa kommunikoida, et pysty organisoimaan tiimin tehtäviä tai vastaamaan kyselyihin tehokkaasti.

Miksi organisointitaidot ovat tärkeitä?

Voitot ja tappiot

Organisointitaitojen puute voi tuottaa yritykselle tappiota. Jos esimerkiksi kirjanpitäjä ei varmista, että hänen hallussaan olevat tiedot ovat täsmällisiä, yrityksen omistaja voi tehdä vääriä päätöksiä, jotka voivat heikentää yrityksen menestystä. 

Asiakassuhteiden heikkeneminen

Huonot organisointitaidot voivat johtaa siihen, että tilaukset myöhästyvät, sähköpostiviesteihin ei vastata ajoissa ja asiakaspalvelu on puutteellista. Oletko joskus joutunut odottamaan tilaamaasi tuotetta tai asiakaspalvelun vastausta viikko- tai jopa kuukausikaupalla? Asiakkaat eivät pidä odottamisesta ja tuskin palaavat käyttämään sellaisen yrityksen palveluita, joka ei hoida asioita ajallaan. 

Negatiivinen työpaikkakulttuuri

Työnantajat pyrkivät edistämään myönteistä työpaikkakulttuuria, sillä se synnyttää menestystä. Työntekijöiden huonot organisointitaidot johtavat stressiin ja jännitykseen työpaikalla ja juuri näitä olisi vältettävä kaikin keinoin. Stressi ja jännitys johtavat negatiiviseen kulttuuriin, heikkoon tuottavuuteen ja työntekijöiden suureen vaihtuvuuteen.

Organisointitaitojen esittäminen ansioluettelossa

Omien taitojen kartoittaminen

Mieti ensiksi, millaisia organisointitaitoja sinulla on. Missä olet hyvä ja miten voit tuoda sen esille ansioluettelossasi? Älä liioittele organisointitaitojasi ansioluettelossa, vaan keskity kertomaan niistä taidoista, joita sinulla oikeasti on. Noudatatko työssäsi esimerkiksi tiettyä strategiaa, saatko tehtäväsi aina valmiiksi sovitun aikataulun mukaisesti tai oletko kenties haka tiedostojen järjestämisessä? 

Profiiliteksti

Voit mainita tärkeimmät organisointitaitosi ansioluettelon profiilitekstissä. Tässä on muokattava esimerkki profiilitekstiä varten.

Työkokemus

Ansioluettelon työkokemusosio on luultavasti paras paikka esitellä organisointitaitojasi, koska se antaa sinulle mahdollisuuden havainnollistaa niitä konkreettisilla numerotiedoilla. Katso muunneltava esimerkki seuraavassa.

Luo ansioluettelo 15 minuutissa
Luo ansioluettelo 15 minuutissa
Käytä ammattimaisia, käytännössä testattuja ansioluettelopohjia, sillä niiden avulla voit laatia sellaisen ansioluettelon, jota työnantajat odottavat.
Luo ansioluettelo
Jaa tämä artikkeli
Jatka lukemista
Ansioluettelo6 min lue
14 ajanhallintataitoa: määritelmiä ja esimerkkejä ansioluetteloosi
14 ajanhallintataitoa: määritelmiä ja esimerkkejä ansioluetteloosi
Ansioluettelo5 min lue
Tutkimus: Työhakemuksessa yleisimmin käytetyt kliseet
Tutkimus: Työhakemuksessa yleisimmin käytetyt kliseet
Työhaastattelu4 min lue
Miten vastata haastattelukysymykseen ”Mikä motivoi sinua?”
Miten vastata haastattelukysymykseen ”Mikä motivoi sinua?”
Ura31 min lue
Onko aika tehdä uramuutos? Kuinka sen voi toteuttaa?
Onko aika tehdä uramuutos? Kuinka sen voi toteuttaa?
Selaa kaikki
Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi sekä tietojen keräämiseksi markkinointitarkoituksiin. Käyttämällä sivustoamme hyväksyt kaikkien evästeiden käytön evästekäytäntömme Evästekäytäntö ja tietosuojaselosteemme Tietosuojaseloste mukaisesti.
Hyväksy evästeet