Profiiliteksti/tiivistelmä: lämmin tervehdys
Kun asiakas astuu sisään kahvilaan, hän kohtaa luultavasti ensimmäisenä baristan eli sinut. Se, miten sinä tervehdit asiakasta, vaikuttaa suuresti asiakkaan kokemukseen vierailusta. Profiiliteksti (josta käytetään myös nimeä tiivistelmä) toimii ansioluettelossa tervehdyksenä. Se antaa rekrytoijalle ensivaikutelman persoonallisuudestasi, taidoistasi ja aiemmista kokemuksistasi. Jos haet esimiestehtävään, voit myös korostaa aiempaa johtamiskokemustasi tai jatkokoulutustasi. Voit sisällyttää profiilitekstiin myös tärkeitä tietoja aiemmista tehtävistäsi baristana. Kuinka monta asiakasta palvelit päivässä? Kehittelitkö uusia juomia? Kuinka monta tuotetta osaat valmistaa ulkomuistista? Kasvoiko liiketoiminta sinun työskennellessäsi kahvilassa?
Motivoitunut ja huolellinen barista, jolla on yli 15 vuoden kokemus kahviloista ja joka on sitoutunut tarjoamaan laadukasta ja henkilökohtaista asiakaspalvelua. Olen taitava hallitsemaan palvelutiskiä ja keittiötä sekä luomaan erilaisia kahvijuomia. Noudatan tarkasti yrityksen työtapoja ja kohtelen kaikkia asiakkaita ystävällisesti ja vieraanvaraisesti.
Työkokemus: menestystarinasi
Työkokemusosio antaa palkkaavalle johtajalle käsityksen siitä, miten hyvin sopisit heidän nopeatempoiseen (tai hitaampitempoiseen, tyylikkääseen) kahvilaansa, joka on ylpeä hyvästä asiakaspalvelustaan. Tehtävästä riippuen jotkut työhönottajat kouluttavat mielellään hakijan, jolla on sopiva yhdistelmä persoonallisuutta ja asiakaspalvelutaitoja, joten älä turhaan hermoile, vaikka sinulla ei olisi aiempaa kokemusta baristana. Aiemmat työpaikat kannattaa luetella käänteisessä aikajärjestyksessä siten, että viimeisin työpaikka on luettelossa ensimmäisenä. Luettelossa tulisi olla yhteensä vähintään 2–3 työpaikkaa. Jos sinulla on runsaasti kokemusta kahviloissa työskentelystä, voit jättää pois muut työpaikat, jotka eivät ole hakemasi paikan kannalta oleellisia.
Barista, Kolmosen kahvihuone , Jyväskylä
Maaliskuu 2010
- Luon yli 600 espresso-juomaa ja räätälöityä juomatilausta viikossa.
- Suunnittelin ja toteutin virtaviivaistetun prosessin päivittäisten inventaario- ja tarviketilausten tekemistä varten, mikä säästää jopa 35 minuuttia työvuoroa kohden.
- Perehdytän uudet työntekijät kahvilan työtapoihin.
- Järjestän tapahtumia, kuten taidenäyttelyitä ja musiikkiesityksiä paikallisten taiteilijoiden kanssa.
- Valmistan päivittäin jopa 175 juomatilausta kahvilan huolellisesti kahvilan reseptejä noudattaen, mikä takaa tasaisen laadun ja optimaalisen asiakastyytyväisyyden.
- Seuraan uusimpia kahvitrendejä ja olen perillä uusimmista teknologiasovelluksista.
- Pidänlaitteettoimintakunnossanoudattamallakäyttöohjeita,korjaamallaviatja suorittamalla tarvittavat huoltotoimet.
Barista, Starbucks, Espoo
Syyskuu 2006 — Heinäkuu 2010
- Pyrin tarjoamaan korkeatasoista asiakaspalvelua joka työvuorossa.
- Kerroin asiakkaille uusista juomavaihtoehdoista ja suosittelin heidän mieltymystensä mukaisia juomia.
- Valmistin päivittäin suuria eriä kuumaa ja kylmää kahvia sekä erikoiskahvi- ja -teejuomia.
- Työskentelin yhteistyössä kollegoiden kanssa prosessien sujuvuuden ja asiakastyytyväisyyden varmistamiseksi.
- Käsittelin maksutapahtumat nopeasti ja tarkasti.
Koulutus: työn edellyttämä osaaminen
Monet baristan tehtävistä voi oppia työssä, joten tehtävään ei yleensä vaadita virallista koulutusta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sinun pitäisi jättää tämä kohta tyhjäksi. Mikä tahansa majoitus- tai ravitsemisalan tutkinto soveltuu suoraan tähän tehtävään, mutta vaikka sinulla ei olisikaan tämän alan tutkintoa, kannattaa silti kertoa, että olet opiskellut tai opiskelet parhaillaan. Tässä kohdassa voit myös mainita mahdolliset kahviin, tarjoiluun, elintarviketurvallisuuteen tai muihin vastaaviin aiheisiin liittyvät todistuksesi.
Tradenomi (AMK), Laurea, Espoo
Elokuu 2006 — Joulukuu 2010
Sertifikaatit
Usko tai älä, mutta kahvin hankintaan, valmistukseen ja tarjoiluun liittyviä kursseja on kymmeniä. Aivan kuten viini, myös kahvi on erikoisjuoma, jonka takana on kokonainen tutkimusala. Jos olet suorittanut jonkin kahvi- tai ruokapalvelukoulutuksen, siitä kannattaa mainita tässä osiossa.
Taidot-osio: tärkein voimavarasi
Baristana taitosi ovat valttikorttisi. Jotta asiakkaat ovat tyytyväisiä ja palaavat kahvilaan yhä uudelleen, sinun on oltava hyvä valmistamaan kahveja ja lisäksi sinulla on oltava työhön sopiva persoonallisuus. Kovia taitoja ovat kaikki laitteisiin, työvälineisiin tai käytännön työtehtäviin liittyvät taidot, jotka olet oppinut ollessasi baristana tai työskennellessäsi vastaavassa tehtävässä. Siihen sisältyy juomien ja ruokien valmistaminen sekä kahvilan pitäminen siistinä ja viihtyisänä.
Pehmeät taidot ovat persoonallisuuden piirteitä ja ominaisuuksia, jotka olet oppinut elämänkokemuksen kautta. Näitä ovat muun muassa huolellisuus, järjestelykyky ja asiakaspalvelutaidot.
- Erinomaiset asiakaspalvelu- taidot
- Kahvien tuntemus
- Ystävällinen ja reipas asenne
- Varastonhallinta
- Matematiikka Monisuorittaminen