Vastaanottoavustajan toimenkuva
Hoitoalalla työskentelevät vastaanottoavustajat kokevat usein, että heidän työnsä sijoittuu jonnekin vastaanottovirkailijan ja sairaanhoitajan työn välimaastoon. He ohjaavat potilaat toimenpidehuoneisiin ja suorittavat yksinkertaisia kliinisiä tehtäviä, kuten verenpaineen mittaus, rokotusten antaminen, haavojen sitominen ja verinäytteiden ottaminen. Heidän tehtäviinsä saattaa kuulua vakuutuslomakkeiden täyttäminen ja tarviketilausten tekeminen. Vastaanottoavustajan tehtävät ja vastuualueet vaihtelevat suuresti työpaikan mukaan.
Ota huomioon ATS
Useimpien suurten sairaaloiden ja lääkäriasemien työhönottoprosesseissa käytetään nykyään automaattisia rekrytointijärjestelmiä (ATS). Nämä järjestelmät etsivät ansioluetteloista työpaikkailmoituksessa käytettyjä avainsanoja ja asettavat sen perusteella työnhakijoiden ansioluettelot arvojärjestykseen. Parhaat ansioluettelot lähetetään edelleen työhönottajien tarkasteltaviksi.
Profiiliteksti: keskity tärkeimpään
Profiiliteksti sisältää tiiviissä muodossa tiedot vahvuuksistasi, kokemuksestasi ja taidoistasi. Vastaanottoavustajan tehtävässä sinä tervehdit potilaita ystävällisesti. Ansioluettelossa profiiliteksti hoitaa tämän saman tehtävän. Pysähdy miettimään vastaanottoavustajan tärkeimpiä taitoja: tarkkuus ja järjestelytaito, hyvät kuuntelu- ja viestintätaidot sekä kyky tarjota erinomaista asiakaspalvelua. Lisäksi tärkeitä ovat luonnollisesti hoitoalan taidot: elintoimintojen tarkkailu, rokotusten antaminen ja potilaiden valmistelu toimenpiteitä varten.
Palveluhenkinen vastaanottoavustaja, jolla on kymmenen vuoden kokemus hoitohenkilökunnan avustamisesta. Olen tottunut hoitamaan sairaaloiden ja muiden hoitoalan laitosten hallinnollisia tehtäviä, kuten potilastietojen hallintaa sekä potilaskirjeenvaihtoa ja muuta kirjeenvaihtoa. Minulla on erinomaiset asiakaspalvelutaidot, tunnen hoitoalaa ja tunnen tärkeät lääketieteen termit.
Työkokemus: päivittäiset toimet
Työkokemusosiossa voit kertoa yksityiskohtaisesti tehtävistäsi vastaanottoavustajana. Tässä osiossa voit kertoa, mitä olet urallasi oppinut riippumatta siitä, painottuuko kokemuksesi kliiniseen työhön vai toimistotehtäviin. Jos sinulla ei ole virallista vastaanottoavustajan koulutusta, työkokemus on tärkein valttisi.
Vastaanottoavustaja, Keski-Suomen keskussairaala, Jyväskylä
lokakuu 2015 - syyskuu 2019
- Palvelin puhelinasiakkaita ja sairaalassa vierailevia asiakkaita ammattimaisesti.
- Keräsin tietoja tietokantoihin ja hallinnoin tietokantoja.
- Valmistelin toimenpidehuoneita potilaille varmistaen huoneiden puhtauden ja viihtyvyyden.
- Annoin potilaille ja heidän omaisilleen tietoja toimenpiteiden kulusta, lääkkeistä ja ruokavalioista ja selitin heille lääkärien antamia ohjeita.
Vastaanottoavustaja, Lääkärikeskus Mehiläinen, Lahti
lokakuu 2010 - syyskuu 2015
- Avustin hallinnollista ja hoitohenkilökuntaa nopeatempoisessa työympäristössä, jossa esiintyy ruuhkahuippuja.
- Loin, hallinnoin ja päivitin yli 7000 potilaan potilaskansioita.
- Palvelin ammattimaisesti asiakkaita ja lääkärikeskuksen henkilökuntaa.
- Selvitin potilastietojen sisältöön liittyvät ongelmat ja kiistat.
- Hoidin puhelinneuvontaa, jossa annoin potilaille ja heidän omaisilleen potilaan tilaan liittyviä tietoja.
- Hallinnoin tietokantaa ja huolehdin luottamuksellisten tietojen suojauksesta.
- Suoritin esihaastatteluja, valmistelin potilaiden kotiutuksen ja hoidin seurantakäyntien, laboratoriotutkimusten ja muiden tutkimusten ajanvaraukset.
Koulutus: kaiken perusta
Vastaanottoavustajan paikka saattaa olla vastavalmistuneelle onnenpotku, joka avaa ajan myötä ovia uusiin haasteisiin: kohtalainen palkka, päivätyö, sisätyö, ja mikä tärkeintä: voit olla avuksi muille samalla kun itse opit lisää. Jos et ole suorittanut korkeakoulututkintoa, merkitse tähän kohtaan ylioppilastutkintosi. Suosittelemme merkitsemään vuosiluvun ja paikkakunnan.
Lähihoitaja, asiakaspalvelu ja tietohallinta, Koulutuskeskus Salpaus, Lahti
elokuu 2008 - toukokuu 2010
Ylioppilastutkinto, Lahden yhteiskoulun lukio, Lahti
elokuu 2005 - toukokuu 2008
Taidot: täydellinen tasapaino
Taito-osiossa voit osoittaa dynaamisen osaamisesi. Vastaanottoavustajan työssä koulutus ja kokemus kertovat taidoista, siksi tämän osion voidaan katsoa olevan vastaanottoavustajan ansioluettelon tärkein osa – se kertoo, mitä annettavaa sinulla on. Taito-osiossa voit jakaa vastaanottoavustajan työssä vaadittavat taidot kolmeen osaan: lääketieteellinen ja kliininen osaaminen, toimistotyöt ja tietotekniikka sekä pehmeät taidot, jotka liittyvät kaikkiin tehtäviin.
- Asiakaspalvelutaidot
- Tarkkuus
- Lääketieteen tuntemus
- Järjestelykyky
- Hallinnolliset taidot
Oikean ansioluettelomallin ja -pohjan valinta
Ansioluettelon asettelua voi verrata potilaskertomukseen – jos se on sekava, tarvittavia tietoja on vaikea löytää. Cvapp.fi-sivuston ansioluettelopohjat ovat asiantuntijoiden testaamia, joten voit olla varma, että niiden asettelu auttaa sinua saamaan vastaanottoavustajan paikan. Ansioluettelo- ja CV-pohja auttavat valitsemaan sopivan kirjaintyypin ja -koon ja takaavat täydellisen tasapainon tyhjän tilan ja tekstin välillä. Pohja auttaa sinua luomaan edustavan ja selkeän asiakirjan muutamassa minuutissa.