Ensivaikutelma on oleellinen, kun haluat kiinnittää työhönottajan tai rekrytoijan huomion. Tärkeintä on, että he päättävät sijoittaa aikaansa sinun työuraasi perehtymiseen. Miten ansioluettelopohjat liittyvät tähän? Lyhyt vastaus: ne vaikuttavat siihen, millä mielellä lukija on alkaessaan lukea tekstiäsi.
Koska tiedät, että ansioluettelon sisältö on työnhaun kannalta tärkeä, olet luultavasti hionut sanakäänteitä tuntikausia – punninnut, mitä kokemuksia liittää mukaan ja mitä kertoa itsestäsi. Voimme paljastaa, että työhakemuksen antaman ensivaikutelman kannalta on olemassa toinen yhtä tärkeä tekijä.
Työhönottajat huomaavat tämän asian 60 000 kertaa nopeammin kuin sanasi! Ansioluettelosi visuaalinen ilme tekee rekrytoijaan vaikutuksen nopeammin kuin voit kuvitellakaan. On olemassa monia käytännön syitä siihen, miksi ansioluettelon ulkoasu on aivan yhtä tärkeä kuin sen sisältö. Infografi menee ehkä hieman liian pitkälle, mutta lukijan silmien on sytyttävä ennen kuin heidän aivonsa voivat syttyä.
Näin rekrytoijat tarkastelevat ansioluettelopohjia
Olemme kaikki kuulleet tutkimuksista, joiden mukaan työhönottaja silmäilee ansioluettelon läpi 6 sekunnissa ennen kuin siirtyy tutkimaan seuraavaa ansioluetteloa. Kuinka ansioluettelopohjan valinta vaikuttaa tähän lyhyeen hetkeen? Työhönottajan päätös siirtyä seuraavaan ansioluetteloon riippuu osittain siitä, vastaavatko hakijan työnimikkeet, työnantajat ja työkokemus heidän odotuksiaan. Toinen syy ovat profiilitekstin sisältämät avainsanat, jotka kiinnittävät heidän huomionsa. Nämä kaksi ovat tärkeitä loogisia syitä jäädä tarkastelemaan ansioluetteloa hieman pidemmäksi aikaa.
Kolmas, hienovaraisempi syy jatkaa lukemista on se, että ansioluettelo miellyttää silmää. Ihmiset ovat visuaalisesti suuntautuneita – juuri siksi infografit toimivat hyvin sosiaalisessa mediassa. Aivoihimme kulkeutuvasta tiedosta 90 % on visuaalista ja 3M-yrityksessä tehdyn tutkimuksen mukaan me prosessoimme visuaalisia tietoja 60 000 nopeammin kuin tekstiä.
Työhönottaja tietää, pitääkö hän ansioluettelosi ulkoasusta, jo paljon ennen kuin hän on lukenut ensimmäistäkään avainsanaa. Visuaalisesti miellyttävä ansioluettelo auttaa kiinnittämään työhönottajan huomion. Periaate on tuttu sosiaalisesta mediasta. Lisäksi lukija käsittelee tekstiä jaksoissa. Ansioluettelon lukemisen jälkeen työhönottaja tuskin muistaa paljoakaan lukemastaan tekstistä, mutta ansioluettelon näyttävä ulkoasu jää mieleen pitkäksi aikaa. Tämä toimii myös päinvastoin – jos ansioluettelosi on kauhean näköinen, kuva siitä säilyy mielessä pitkään. Mikä tärkeintä: aivoilla kestää hetken ymmärtää tekstin merkityksen, kun taas ansioluettelon visuaalinen ilme avautuu meille välittömästi.
Testatut ja hyväksi havaitut muotoiluniksit menestyksekkään visuaalisen CV-pohjan takana
Kun perustimme Cvapp.fi-palvelun, käytimme muutamaa muotoiluelementtiä, joita useat UX-yritykset ovat tutkineet. Sisällön jaottelu tarkoittaa tiedon järjestämistä selkeisiin osiin. Näin aivomme voivat käsitellä yhden osan kerrallaan ennen siirtymistä seuraavaan.
”Negatiivinen” tyhjä tila saa hyvin suunnitellussa visuaalisessa ansioluettelossa aivan uuden merkityksen. Vaikka ei ole tarkoitus jättää puolta sivua tyhjäksi, harkitse tarkkaan, ennen kuin täytät rivit ylimääräisillä sanoilla. Tyhjä tila antaa lukijan aivoille tilaisuuden käsitellä jo luettua tekstiä. Koska haastattelija käyttää visuaalista ansioluetteloasi usein muistin tukena haastattelutilanteessa, sitä ei kannata ahtaa liian täyteen. Parhaat visuaaliset ansioluettelopohjat auttavat työnhakijaa jaottelemaan tiedot mielekkäiksi kokonaisuuksiksi.
Joskus työhönottajalla on vain vähän aikaa arvioida, onko ansioluettelo kiinnostava, ja siksi on hyvä ymmärtää, kuinka he tarkastelevat ansioluetteloa. Silmänseurantatutkimusten tuloksia on jo vuosikymmeniä käytetty markkinoinnin ja sosiaalisen median aloilla, ja me olemme hyödyntäneet tätä tietoa ansioluettelopohjiemme suunnittelussa. Silmänliikkeet ovat paljastaneet, että kiinteät tekstikappaleet eivät sovellu suostutteleviin teksteihin. Meidän ansioluettelopohjissamme on käytetty tieteellisesti optimoitua muotoilua, joka sopii yhteen työhönottajien lukutyylin kanssa.
Ennen kaikkea olemme oppineet yhtä ja toista matkan varrella. Teorian lisäksi meillä on runsaasti käytännön tietoa siitä, kuinka visuaalinen ansioluettelo kannattaa muotoilla. Dataohjattu oppiminen auttaa meitä ymmärtämään työnhakijoita yhä paremmin ja voimme todeta, että laajan tekstirungon sisältävät ansioluettelot ovat historiaa.
Dataohjattu ansioluettelopohjien suunnittelu
Koska miljoonat ihmiset lataavat visuaalisia ansioluettelopohjiamme ja -esimerkkejämme, tiedämme mitkä niistä ovat suosittuja. Käsittelemme aihetta seuraavassa kuitenkin hieman tarkemmin. Käytämme Cvapp.fi-sivustolla dataohjattua työmenetelmää, mikä tarkoittaa käytännössä kerättyjen tietojen hyödyntämistä ilmaisten ansioluettelopohjiemme suunnittelussa. Tarkastelemalla työhön ja työhönottoon liittyviä käytäntöjä eri puolilla maailmaa voimme päätellä, millaista muotoilua eri ammattikunnissa suositaan.
On selvää, että visuaaliset mieltymykset vaihtelevat eri ammattien ja alojen välillä. Meidän asiakirjapohjamme ovat myös henkilöstöalan asiantuntijoiden testaamia.
Työnhakijoiden kannalta on tärkeää, että me ymmärrämme, millaisen vaikutuksen visuaaliset ansioluettelopohjamme tekevät työhönottajiin. Oikeassa suhteessa visuaalisia elementtejä sisältäviä ansioluettelopohjia käyttäen laaditut ansioluettelot saavat rekrytoijat jatkamaan lukemista, kunnes he päättävät etsiä katseellaan työnhakijan yhteystiedot voidakseen kutsua tämän haastatteluun.
Jatkuva tutkimustyö auttaa meitä suunnittelemaan tehokkaita visuaalisia ansioluettelopohjia ja tarjoamaan asiakkaillemme hyviä neuvoja työnhakuun.