Näin kirjoitat ansioluettelon digitaalisen markkinoinnin alalla
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana osaat luoda ansioluettelon, jossa sekä sisältö että ulkoasu tekevät lukijaan vaikutuksen. Suurin osa ammattiosaamisestasi soveltuu suoraan käytettäväksi tässä markkinointiprojektissa, jonka tavoitteena on myydä sinut.
Lienee turvallista olettaa, että markkinoinnin asiantuntijana tunnet seuraavat kolme tärkeää tekijää.
1. Perehdy
Perehdy kohdeyleisöösi, joka on tällä kertaa työnantaja (erityisesti työhönottaja), aivan kuten perehdyt tavallisesti asiakkaisiin tai muihin sidosryhmiin.
Selvitä kaikki mahdolliset avoimeen työpaikkaan sekä kyseiseen organisaatioon liittyvät asiat. Yritä saada kattava kuva työpaikasta, työntekijöistä, yrityskulttuurista ja brändistä.
2. Räätälöi
Tutkimuksesi tulosten perusteella voit räätälöidä digitaalisen markkinointisi sisällön, kuvallisen ja kielellisen tyylin sekä sävyn.
Ansioluettelosi on monikäyttöinen asiakirja, jota voit muunnella vapaasti erilaisten työtilaisuuksien mukaan. Pääset esittelemään taitojasi markkinointiviestinnän alalla luomalla yhä uusia kiinnostavia, vakuuttavia ja ennen kaikkea tarkoituksenmukaisia versioita ansioluettelostasi.
3. Optimointi ATS-järjestelmiä varten
SEO-asiantuntijana tiedät, että edellisten kahden kohdan lisäksi oleellisen tärkeitä ovat avainsanat. Ymmärrät paremmin kuin monet muut, kuinka algoritmit toimivat ihmisten lukiessa ja valitessa online-sisältöä.
Profiiliteksti digitaalisen markkinoinnin ansioluettelossa
Ansioluettelosi profiilitekstin, josta käytetään myös nimeä tiivistelmä tai esittely, tarkoituksena on esittää sinut suotuisassa valossa. Sinä olet markkinoitava brändi ja työnantaja on ”ostaja”, johon pyrit tekemään hyvän vaikutuksen.
Markkinoinnin ammattilaisille organisaation tai brändin kasvojen, äänen ja persoonallisuuden omaksuminen on helppoa. Kun luot itsestäsi brändin ja keskityt siihen, mitä kohdeyleisösi tarvitsee, saat viestisi menemään helposti perille.
Kokenut digitaalisen markkinoinnin johtaja, jolla on runsaasti näyttöä tehokkaiden digitaalisten markkinointistrategioiden kehittämisestä ja johtamisesta. Erityisosaamistani ovat verkkostrategioiden suunnittelu, digitaalinen sitoutuminen ja kuluttajille suunnatut työkalut. Olen hyvä ohjaamaan strategisia suhteita yrityksen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Työkokemuksen esittäminen
Jos sinulla on ollut useita työpaikkoja digitaalisen markkinoinnin alalla, sinun kannattaa valita asettelultaan perinteinen ansioluettelo, jossa työkokemus esitetään käänteisesti kronologisessa järjestyksessä.
Digitaalisen markkinoinnin johtaja, Alku oy, Helsinki
Marraskuu 2017 – maaliskuu 2021
- Määrittelin, kehitin ja otin käyttöön markkinointistrategioita kohdeyleisön toiminnan automatisointiin ja mittaukseen.
- Loin prosesseja ja protokollia kampanjoiden mittaamiseen tulosten optimoimiseksi.
- Maksimoin kustannustehokkaan toiminnan ja tarkkailin jatkuvasti kuluja.
- Tein yhteistyötä organisaation eri osien kanssa sen varmistamiseksi, että kehitettävä sisältö vastasi kuluttajien tarpeita ja toiveita.
- Toimin digitaalisten alustojen asiantuntijana.
Digitaalisen markkinoinnin johtaja, Asiakas XII, Tampere
Heinäkuu 2014 – lokakuu 2017
- Kehitin ja johdin prosesseja vähittäismyyntimahdollisuuksien laajentamiseksi.
- Autoin uusia asiakkaita pääsemään alkuun.
- Hyödynsin työssäni SEO-käytäntöjen erinomaista tuntemusta.
- Kehitin ja otin käyttöön SEO-strategioita.
- Valvoin ja seurasin suoritustasoja.
- Hallinnoin markkinointitietokantaa ja tiedonhallinta-aloitteita.
Koulutuksen esittäminen digitaalisen markkinoinnin ansioluettelossa
Jos työnantaja edellyttää sinulta alan koulutusta, vaatimuksena on yleensä alempi korkeakoulututkinto markkinoinnin, viestinnän tai graafisen suunnittelun alalla. Sinulta voidaan toivoa myös esimerkiksi Google Adwords -ohjelman tai muiden vastaavien ohjelmien tuntemusta ja esimiestehtäviin mahdollisesti ylempää korkeakoulututkintoa.
Yleensä haettavan työpaikan kannalta oleelliset tutkinnot esitetään käänteisesti kronologisessa järjestyksessä. Jos sinun yhden sivun mittaisessa ansioluettelossasi on ylimääräistä tilaa, voit mainita opintoihin liittyviä erityisiä saavutuksia tai poikkeuksellisen hyviä tuloksia.
Mainitse ansioluettelon tässä osiossa myös kaikki opintoihisi ja ammatilliseen kehitykseesi liittyvät sertifikaatit, todistukset ja työharjoittelut. Osoita olevasi ikuinen oppija ja ajan tasalla digitaalisen markkinoiden jatkuvasti kehittyvässä maailmassa.
Kauppatieteiden kandidaatti, markkinoinnin opintosuunta, Jyv��skylän yliopisto, Jyväskylä
Syyskuu 2010 – toukokuu 2014
Lukion päästötodistus, Leppävaaran lukio, Espoo
Syyskuu 2007 – kesäkuu 2010
Taito-osio
Ansioluettelon tässä osiossa markkinoit taitoja, joita sinulla on ja joista uskot työnantajan olevan kiinnostunut. Digitaalisen markkinoinnin asiantuntijana olet tottunut tekemään markkinatutkimusta ja ennakoimaan kohdeyleisön tarpeita. Sitä paitsi tiedät yhtä ja toista markkinoinnista eikä omien taitojesi ja työkokemuksesi markkinoiminen siksi ole temppu eikä mikään.
- Parhaat SEO-käytännöt
- Digitaalinen markkinointi
- Sisältömarkkinointi
- Mukautuvuus
- Monisuorittaminen
Jos haluat säästää aikaa ja voittaa unelmiesi työpaikan, hyödynnä tehokasta ansioluettelotyökaluamme sekä asiantuntijoiden testaamia ansioluettelopohjia.