Miksi tarvitset hyvän LinkedIn-profiilin?
LinkedIn on työelämän sosiaalisen median verkosto. Rekrytoijat etsivät sieltä potentiaalisia ehdokkaita, yritykset mainostavat brändejään aktiivisesti ja näin ollen se on ylivoimaisesti paras sosiaalisen median foorumi työnhakijalle.
Rekrytoijat ja henkilöstöpäälliköt tekevät hakuja useilla eri alustoilla ja sosiaalisessa mediassa. He saattavat kiinnittää jonkin verran huomiota siihen, kuinka aktiivinen olet Facebookissa ja Twitterissä, mutta LinkedIn on se sosiaalisen median palvelu, joihin kaikkien työnhakijoiden tulisi panostaa.
Aloita luomalla itsellesi LinkedIn-profiili.
Edustavan ja ammattimaisen profiilin luominen kannattaa, sillä se voi poikia sinulle monenlaisia mahdollisuuksia. Siinä on sosiaalisen median voima: hyvä profiili vetää puoleensa hyviä tilaisuuksia.
Näin luot edustavan LinkedIn-profiilin: 10 ohjetta
Tarkastele omaa profiiliasi ja mieti, millaisia viestejä se lähettää potentiaalisilla työnantajille tai asiakkaille. Oletko tyytyväinen lukemaasi?
Tarkastellaan ensin hyvän LinkedIn-profiilisivun keskeisiä elementtejä. Kiinnitä erityistä huomiota seuraaviin asioihin:
- Ammattimainen profiilikuva ja otsikkokuva
- Vaikuttava otsikko, joka viestii henkilökohtaisesta brändistäsi
- Linked-profiilin about (profiiliteksti) -osio sisältää henkilökohtaisen profiilitekstin
- Sisällön valinta featured (esillä) -osioon
- Muista, että aktiivisuutesi näkyy LInkedIn-profiilissa
- Esimerkkejä merkityksellisestä ja tärkeästä työkokemuksesta
- Tiedot siitä, millaista työtä etsit
- Taidot, vahvistukset ja suositukset
- Videoiden käyttö LinkedIn-profiilissa — mitä on huomattava tai vältettävä
- Profiilin päivittäminen (nyt voit ladata 30 sekunnin esittelyvideon)
1. Ammattimainen profiilivalokuva ja otsikkokuva
Kun otetaan huomioon, että monissa maissa (esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa) on asteittain luovuttu valokuvien käytöstä ansioluetteloissa, työnhakijat unohtavat usein ammattimaisen valokuvan merkityksen.
LinkedIn on sosiaalinen verkosto ja valokuvan tulisi auttaa sinua työpaikan löytämisessä. Analysoimme valokuvan merkitystä myöhemmin enemmän, mutta tässä vaiheessa haluamme painottaa, että valokuvan valintaan ja/tai ottamiseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.
2. LinkedIn-otsikko on hissipuheesi
LinkedIn-otsikko on erittäin tärkeä osa LinkedIn-profiilisivua, sillä se määrittää profiilisi sävyn. Potentiaaliset työnantajat ja rekrytoijat näkevät otsikon profiilikuvasi jälkeen ensimmäisenä otsikon.
Pyri kertomaan muutakin kuin nykyinen työpaikkasi yleinen työnimike - esimerkiksi "Katri Laurila, kirjanpitäjä" tai "Jussi Nissilä, insinööri", sillä on tärkeää että profiilisi jää rekrytoijien mieleen.
3. LinkedIn-profiilin profiiliteksti
LinkedIn-profiilin about (profiiliteksti) -osio saatta tuntua vaikealta muotoilla, mutta muista, että se on erittäin tärkeä osio. Se kertoo työhönottajalle, miksi juuri sinä olet loistava ehdokas, hieman samaan tapaan kuin ansioluettelon profiiliteksti (jota kutsutaan joskus myös tiivistelmäksi).
Kerro tässä osiossa lyhyesti, miten olet vuosien varrella kehittynyt ammatissasi. Voit mainita profiilisivusi sisältämistä saavutuksista kaikkein tärkeimmät ja korostaa taitoja, jotka saavat saavat sinut erottumaan muista hakijoista.
Tässä ovat LinkedIn-profiilin tärkeimpien osioiden suositellut merkkimäärät:
- Otsikko: 220 merkkiä
- About (profiiliteksti): 2 000 merkkiä
- Featured (esillä): 100 merkkiä per otsikko ja 500 merkkiä per kuvaus
- Experience (kokemus): 100 merkkiä per otsikko ja 2 000 merkkiä per kuvaus
- Recommendations (suositukset): 3 000 merkkiä per suositus
4. Sisältö syventää tarinaasi
LinkedInin tärkein etu on, että sen avulla jäsenet voivat kasvattaa ammatillisia verkostojaan, jakaa ajatuksiaan muiden kanssa ja oppia toisiltaan. Sosiaaliset päivitykset, blogisisältö ja videopostaukset ovat osa LinkedInin ammatillista kudosta.
Haluat ehkä tuoda potentiaaliselle työnantajalle erityisesti esiin tiettyjä viestejä, joita olet jakanut. LinkedIn-profiiliosiossa voit feature (esillä) -toiminnolla esitellä viestejä/artikkeleita/linkkejä/mediaa, jotka auttavat elävöittämään tarinaasi.
5. Aktiivisuutesi viime aikoina näkyy LinkedIn-profiilissasi
LinkedIn-profiili elää ja hengittää kuten muukin sosiaalinen media. Se muuttuu aina, koska viimeisimmät tapahtumasi (viimeisten 90 päivän aikana) näkyvät välittömästi ennen experience (kokemus) -osiota.
Kun potentiaalinen työnantaja lukee kokemusosion, hän pysähtyy luultavasti hetkeksi tarkastelemaan, mitä olet kirjoittanut, jakanut tai mistä olet tykännyt viime aikoina.
LinkedInissä Aktiivisuus on tärkeää, jotta voit kasvattaa verkostoasi ja vahvistaa henkilökohtaista brändiäsi. Kun etsit aktiivisesti uutta työpaikkaa, muista, että kaksi tai kolme viimeisintä tapahtumaasi muodostavat olennaisen osan profiiliasi.
6. Työkokemuksesi LinkedIn-profiilissa
Työkokemuksen voi merkitä LinkedIn-profiiliin aivan kuten ansioluetteloon. Suurin ero ansioluettelon ja LinkedIn-profiilin työkokemusosioiden välillä on tekstin pituus. Profiilisivulle mahtuu enemmän yksityiskohtia kuin yhden sivun mittaiseen ansioluetteloon. On hyvä harkita, kuinka paljon tietoja haluat sisällyttää profiiliisi.
7. Palkkatyö ja freelance-toimeksiannot
Useimmissa LinkedIn-profiileissa voi valita ylimääräisen ylätunnisteen, joka sisältää tietoja seuraavista asioista:
Avoin erilaisille työsuhteille, tärkeimmät palvelukokemukset ja työhönottopyynnöt.
Työnhakijat voivat osoittaa olevansa avoimia työlle hahmottelemalla mahdollisille rekrytoijille, mitä he etsivät. Heillä on mahdollisuus laittaa LinkedIn-profiilikuvaansa teksti open to work (avoin työlle), ja he voivat sisällyttää luettelon taidoistaan ja ammatillisesta erityisosaamisestaan. Jos haluat, että nykyinen työnantajasi ei tiedä, että etsit uutta työpaikkaa, on parasta olla käyttämättä tätä toimintoa. Mutta jos sillä ei ole väliä tai olet työttömänä, open to work (avoin työlle) -toiminto on erittäin tehokas tapa kiinnittää työhönottajien huomio. Se auttaa profiiliasi näkymään, kun työnantajat etsivät mahdollisia ehdokkaita.
8. Tee vaikutus taidoilla, taitojen vahvistuksilla ja suosituksilla
LinkedIn-profiilien taidot valitaan pitkästä luettelosta vaihtoehtoja, joita tämän sosiaalisen median alustan algoritmi tarjoaa. Se helpottaa taitojen selkeää ja yhdenmukaista muotoilua ja tarjoaa paljon runsaasti vaihtoehtoja, mutta samalla se houkuttelee omien taitojen liioitteluun, mikä voi johtaa epärealistiseen kuvaan siitä, kuinka taitava todellisuudessa olet.
Työhönottajat eivät odota hakijoilta kognitiivisia supervoimia. Jos luettelosi sisältää 32 taitoa, työhönottaja saattaa epäillä sinun olevan joko naiivi tai epärehellinen. Ainakin se luo mielikuvan ihmisestä, joka ei osaa asettaa asioita tärkeysjärjestykseen tai joka on kärjistetysti ilmaistuna "kaikkien alojen ammattilainen". Voi olla, että olet aidosti taitava uskomattoman monessa asiassa, mutta mieti tarkkaan, miten lukija tulkitsee luetteloasi.
9. Työhönottaja katsoo mitä luultavimmin LinkedIn-profiilisivullasi olevan videon
Videot ovat nykyään yhä tärkeämmässä asemassa työtä haettaessa. LinkedIn on sopeutunut tähän trendiin muokkaamalla palveluaan. Käyttäjät voivat nyt ladata videoita ja muuta mediaa featured (esillä) -osioon ja kunkin työkokemusosion loppuun, mikä tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
Featured (esillä) -osion video on hyvin näkyvällä paikalla. Jos sen otsikko on houkutteleva ja potentiaalisen työnantajan kannalta olennainen, sen mahdollisuudet tulla katsotuksi ovat uskomattoman suuret.
10. Pidä LInkedIn-profiilisi ajan tasalla
Vuonna 2022 luotu LinkedIn-profiili näyttää hyvin erilaiselta kuin vuonna 2018 luotu profiili. LinkedIn muuttaa jatkuvasti asettelua priorisoiden alustan tiettyjä näkökohtia ja muokaten LinkedIn-profiileja sen mukaan, mitä alustalla on mahdollista tehdä.
Kuinka erotut joukosta LinkedIn-palvelussa?
Nykyään kaikki puhuvat henkilökohtaisen (tai ammatillisen) brändin luomisesta. Läheskään kaikki eivät kuitenkaan ymmärrä, mitä se tarkoittaa. Avainsanojen käyttöä lukuun ottamatta brändin luominen on pohjimmiltaan ammatillisen imagon seuraavien osa-alueiden yhdistämistä:
- Ansiot
- Viestintätyyli
- Visuaalinen ilme
- Verkostoituminen ja julkinen toiminta
Ammattimaisen luonteensa ansiosta LinkedIn tarjoaa erilaisista foorumeista luultavasti eniten merkityksellistä ja todellista vuorovaikutusta työnhaun alalla. Facebookin ja Instagramin kaltaisissa palveluissa sisältö on pinnallisempaa ja rennompaa, kun taas LinkedInissä käydään asiallisempia ja syvällisempiä keskusteluja.
1. Henkilökohtaisen LinkedIn-brändin tekijä numero 1: visuaalinen tyyli
LinkedIn-profiilin valokuva on helpoin paikka aloittaa sivun visuaalisen tyylin luominen. Parhaat tulokset saadaan yleensä käyttämällä ammattivalokuvaajan ottamaa kasvokuvaa. Ammattilaisen ottaman kuvan käyttö voi tuntua liioittelulta, mutta se osoittaa, että kiinnität huomiota yksityiskohtiin ja olet valmis näkemään vaivaa.
Tärkeintä on kuitenkin se, että tämä toiminto kertoo, mihin ja miten sisältöä tulisi lisätä. Puuttuuko profiilistasi tärkeitä taitoja? Onko työkokemusosiosi liian lyhyt? Kiinnitä huomiota tähän kuvaajaan, joka sijaitsee sivun yläreunassa kohdassa View Profile (näytä profiili).
Mittarissa on hyödyllinen pudotusnuolikuvake, joka näyttää sinulle suosituksia. Se, miten hyvin täytät tämän mittarin, vaikuttaa LinkedIn-profiilisivusi näkyvyyteen LinkedIn-haussa sekä siihen, miten helposti rekrytoijat löytävät sinut.
Huomio: Kun saavutat tällä vahvuusmittarilla maksimipistemäärän, sitä ei enää näytetä. Sinulle ilmoitetaan, että saat kaikki tähdet -profiililuokituksen. Tämä maksimoi LinkedIn-profiilisi hakunäkyvyyden.
2. Henkilökohtaisen LinkedIn-brändin tekijä numero 2: tekstin sävy ja tarinankerronta
Toinen huomioon otettava seikka on se, että julkisen LinkedIn-profiilisi ei saisi olla täsmälleen samanlainen kuin yksisivuisen ansioluettelosi. Ansioluettelon tulisi täydentää LinkedIn-profiilia, eikä kummankaan tulisi korvata toista. LinkedIn-profiilisivu tarjoaa paljon enemmän vapautta tyylin, sävyn ja tarinankerronnan suhteen. Sitä ei kuitenkaan ole räätälöity tiettyä työpaikkaa tai työnantajaa varten, joten siitä puuttuu ansioluettelon "terävyys". Työnhakijoilla on taipumus keskittyä lähitulevaisuuteen, mutta jos haluat pitkän ja onnellisen uran, sinun kannattaa kohdistaa katseesi pidemmälle. Panosta ennen kaikkea omaan ammatilliseen brändiisi. Mieti, miltä se näyttää ja kuulostaa.
Muista LinkedIn-profiilia muokatessasi, että toimit sosiaalisessa verkostossa. Keskity miettimään molempien sanojen alkuperäistä merkitystä. LinkedIn ei ole pelkkä ilmoitustaulu tai ammatillisten blogien julkaisupaikka. LinkedIn on luotu vuorovaikutukseen, viestien lähettämiseen, ammatillisten kokemusten jakamiseen, uusien kontaktien luomiseen ja niin edelleen.
3. Henkilökohtaisen LinkedIn-brändin tekijä numero 3: verkostoituminen ja aktiivisuus
Verkostoituminen LinkedI-palvelussa on syvällinen aihe, jota ei yhdessä blogitekstissä ole mahdollista käsitellä kattavasti, mutta haluamme kertoa siitä tässä yhteydessä edes vähän. Ammatillinen yhteydenpito muihin ihmisiin LinkedIn-profiilisivusi kautta on yksi parhaista tavoista lisätä profiilisi näkyvyyttä työhönottajien suuntaan. Tarkastellaanpa LinkedIn-palvelun eri toimintoja, joiden avulla voit parantaa näkyvyyttäsi:
LinkedIn-suositukset: palvelu tarjoaa mahdollisuuden pyytää LinkedIn-profiiliisi suosituksia esimerkiksi entisiltä opettajilta, esimiehiltä, työnantajilta, kollegoilta, mentoreilta ja niin edelleen. Suosituksia voi pyytää rajattomasti.
Onko parempi jakaa vai tykätä LinkedInissä?
Voit lisätä omaa näkyvyyttäsi LinkedIn-kontaktiesi syötteissä jakamalla muiden viestejä ja tykkäämällä niistä. Älä innostu kuitenkaan jakamaan liikaa, sillä muuten vaarana on, että seuraajasi alkavat kokea postaustulvan häiritsevänä. Tehokkainta on yksi tai kaksi merkityksellistä jakoa tai tykkäystä päivässä.
Taidot ja vahvistukset: Kun olet valinnut tärkeimmät taitosi, LinkedIn-verkostosi jäsenet voivat vahvistaa niitä. Seuraavassa kohdassa kerromme lisää siitä, miksi on tärkeää luetella realistisia taitoja. Se, että verkostosi kontaktit vahvistavat taitojasi, parantaa löydettävyyttäsi LinkedIn-hauissa. Valitse siis taitoja, joissa kontaktisi tietävät sinun olevan hyvä ja jotka he ovat valmiita vahvistamaan. Hyvä tapa ohjata muita vahvistamaan taitojasi on vahvistamalla heidän taitojaan. Useimmat kontakteistasi tekevät vastapalveluksen vahvistamalla vuorostaan sinun taitojasi.
Pidemmät tekstit: Jos olet oman alasi asiantuntija tai sinulla on arvokkaita näkemyksiä, joista voit kirjoittaa miniblogin muodossa, LinkedIn tarjoaa sinulle tämän mahdollisuuden. Jos ihmiset pitävät sisältöäsi kiinnostavana ja hyödyllisenä, se parantaa huomattavasti työnsaantimahdollisuuksiasi.
Luo oma LinkedIn-URL-osoite
Monet eivät tunne tai käytä tätä kätevää LinkedIn-toimintoa. Lähes kukaan ei kiinnitä huomiota selaimen LinkedIn-URL-riviin, vaikka niin kannattaisi ehdottomasti tehdä. Oletustilassa URL-osoitteesi on (joskus lyhennetty) versio profiilisi nimestä, johon on lisätty satunnaisia symboleja, joista ei saa mitään tolkkua.
4. Hyödynnä LinkedIn-palvelun muotoilutoimintoja
LinkedIn muotoilee profiilisivusi valmiiksi samalla tavalla kuin ansioluettelotyökalu muotoilee puolestasi ansioluettelon. Alustan tekstinkäsittelytoiminto mahdollistaa muun muassa luettelopisteiden lisäämisen ja rivivälivälin säädön. Paraskaan ohjelmisto tai verkkopalvelu ei kuitenkaan takaa siistiä ja selkeää sisältöä.
Pidä mielessä muutama tärkeä ohje:
- Korosta tärkeitä kohtia jättämällä niiden ympärille tyhjää tilaa. Ihmissilmän huomio kiinnittyy luonnostaan sivun ”siisteihin”” tai ”selkeisiin” kohtiin. Jos siis olet erityisen ylpeä jostakin aiemmasta työpaikastasi, älä hukuta tietoa siitä kahden pitkän tekstikappaleen väliin. Muotoile teksti, ja etenkin ne kohdat, joita haluat korostaa, selkeästi ja ilmavasti.
- Harkitse tarkkaan, mihin kohtiin sopii pitempi teksti, ja missä kohdissa viesti on muotoiltava lyhyesti ja ytimekkäästi. Joissakin tehtäväkuvauksissa on hyvä käyttää luetelmakohtia, joissa kerrotaan yksityiskohtaisesti vaikuttavista mittareista, tulojen kasvusta jne. Toisissa tehtäväkuvauksissa taas parempi pitäytyä selkeän lyhyessä kuvauksessa. Taidot-osio on hyvä muotoilla lyhyesti. Mieti, missä osioissa kannattaa kertoa enemmän ja missä taas vähemmän.
- Käytä välimerkkejä ja kappalejakoa yhdenmukaisesti. Välimerkkien ja tyhjien rivien käyttäminen epäjohdonmukaisesti johtaa visuaaliseen hälyyn ja lukijan väsymiseen. Vältä visuaalista hälyä LInkedIn-sivullasi. Mitä johdonmukaisemmin muotoilet sivusi, sitä todennäköisemmin työhönottaja lukee sen loppuun. Aivomme pitävät yhdenmukaisuudesta ja symmetriasta. Jopa pisteiden tai pilkkujen epäjohdonmukainen käyttö voi olla häiritsevää ja saada lukijan huomion herpaantumaan.
Lisää ansioluettelosi LinkedIn-sivullesi
Kaikille työnhaun välineille on aikansa ja paikkansa, ja tämä pätee myös LinkedIn-profiiliin ja ansioluetteloon. Kuten edellä jo mainitsimme, nämä kaksi eivät korvaa toisiaan, vaan niitä käytetään eri tarkoituksiin ja näin ollen ne täydentävät toisiaan. Molemmat on laadittava huolellisesti ja harkiten.
Ansioluettelon lataaminen LinkedIn-palveluun
- Mene LinkedIn-profiilisivullesi.
- Avaa oikeassa yläkulmassa Me (minä) -pudotusvalikko.
- Napauta View profile (tarkastele profiilia).
- Ota muokkaukset käyttöön napsauttamalla oikealla olevaa kynäkuvaketta.
- Vieritä alaspäin kohtaan Media ja napsauta kohtaa Upload (lataa).
- Etsi tietokoneellesi tallentamasi ansioluettelo ja napsauta Open (avaa).
- Luo ansioluettelotiedostollesi ammattimainen nimi (oletusarvoisesti se on tyhjä).
- Napsauta Apply (käytä) ja Save (tallenna).
Piditkö tästä sisällöstä? Käy CV-esimerkkisivullamme ja luo itsellesi paras CV.