Mitä aktiivinen kuuntelu tarkoittaa?
Määritellään ensin, mitä aktiivinen kuuntelu tarkoittaa. Yksinkertaistettuna se tarkoittaa, että annat täyden huomiosi toisille heidän puhuessaan ja varmistat, että ymmärrät, mitä he sanovat. Tämä tarkoittaa, että et keskeytä heitä puheen aikana ja esität asianmukaisia kysymyksiä puheen jälkeen.
Vaikka tämä saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, usein emme toimi näin. Tarkkaile itseäsi. Kun joku toinen puhuu, kuunteletko aidosti ja keskitytkö ymmärtämään, mitä hänellä on sanottavanaan? Vai valmisteletko toisen puhuessa omaa puheenvuoroasi? Jos syyllistyt jälkimmäiseen, sinun on vaihdettava tyyliä.
Parhaat aktiivisen kuuntelun tekniikat
Kuuntelutyylin parantaminen ei ole välttämättä vaikeaa. Nyt kun olemme määritelleet, mitä aktiivinen kuuntelu tarkoittaa, voimme tarkastella tekniikoita, joita voit käyttää. Hyvä uutinen on, että sinun ei tarvitse uudistaa viestintääsi kokonaan. Sen sijaan sinun kannattaa pyrkiä olemaan tarkkaavaisempi keskustelutilanteissa ja keskittyä tietoisesti kuuntelemiseen.
Älä anna ajatustesi harhailla
Harhailevatko ajatuksesi keskustelun aikana? Jos näin on, palaa tietoisesti todellisuuteen toistamalla hiljaa mielessäsi joitakin sanoja, joita toinen henkilö sanoo. Tämä yksinkertainen menetelmä ei anna aivoillesi tilaa alkaa ajatella muita asioita.
Ole mahdollisimman empaattinen ja läsnä
Kun puhut toiselle ihmiselle, on tärkeää, että olet aidosti läsnä. On myös tärkeää, että ymmärrät omat tunteesi ja sen, miten vaikutat toiseen ihmiseen. Yritä kuunnella ja ymmärtää heidän näkökulmaansa.
Säilytä katsekontakti
Jos katseesi harhailee, toinen henkilö saattaa saada kuvan, ettet keskity keskusteluun. Kun he puhuvat sinulle, säilytä hyvä katsekontakti. Tämä on yksi helpoimmista aktiivisen kuuntelun tekniikoista, ja se on helppo oppia.
Kiinnitä huomiota kehon kieleen
Käännätkö selkäsi puhujalle? Ovatko kätesi puuskassa? Näin luot sinun ja toisen henkilön välille kirjaimellisia esteitä, mikä voi haitata viestintää. Yksi tehokkaimmista aktiivisen kuuntelun taidoista on kääntyä puhujaa kohti.
Tarkkaile sanattomia viestejä
Mitä puhuja kertoo ilman sanoja? Sanattomasta viestinnän eri lajeista vallan viestintää tai toiselta nimeltään voimien viestintää on vaikeinta ymmärtää – työtilanteissa sillä on kuitenkin suuri vaikutus ja siihen perehtyminen kannattaa. Käytännössä taitava voimien viestintä on antamista ja ottamista. On tärkeää tietää, missä tilanteessa sinun on otettava ohjakset käsiisi ja missä tilanteissa annat itsesi tulla ohjatuksi.
Käytä hiljaisuutta viestintämuotona
Kiirehditkö täyttämään keskustelussa olevia taukoja? Jos olet kovin innokas puhumaan, kannattaa ehkä hidastaa tahtia. Usein hiljaisuus puhuu puolestaan. Kun puhuja pitää pienen tauon tai tarvitset hetken aikaa ajatella, anna sen tapahtua luonnollisesti.
Tiedosta häiritsevät maneerisi
Meillä kaikilla on asioita, joita teemme tiedostamattamme puhuessamme. Saatat esimerkiksi elehtiä paljon tai naputtaa jalkaasi lattiaan, kun olet keskustelun lumoissa. On tärkeää, että olet tietoinen omista tavoistasi, olivatpa ne sitten mitä tahansa. Sinun ei tarvitse olla täysin liikkumatta keskustelun aikana, mutta pyri vähentämään omien maneeriesi vaikutusta.
Minimoi keskeytykset ja häiriötekijät
Piippaako puhelimesi pöydällä? Siirtyykö katseesi tietokoneen näyttöön? Jos ympärilläsi on häiriötekijöitä, sinun on todennäköisesti vaikeampi keskittyä kuuntelemaan toista henkilöä. Ennen kuin aloitat keskustelun, rajoita ympäristössä olevien häiriötekijöiden määrää.
Muista äänensävyn merkitys
Kiinnitä kaikissa keskusteluissa huomiota äänensävyyn – sekä toisen henkilön että omaasi. Jos kuuntelet tarkkaan, voit huomata pieniä muutoksia henkilön äänessä, kun hän on iloinen, vihainen tai neutraali. Äänensävyn havainnointi auttaa sinua ymmärtämään toista henkilöä paremmin.
Pyydä selvennystä aina kun mahdollista
Keskustelussa on luonnollinen tauko - mitä tapahtuu seuraavaksi? Jos tarvitset selvennystä johonkin asiaan tai haluat lisätietoja, nyt on oikea hetki sanoa se. Osoita, että olet kuunnellut, mitä puhuja on sanonut, ja esitä jatkokysymyksiä.
Esimerkkejä aktiivisesta kuuntelemisesta ja vastauksista
Hyväksi kuuntelijaksi kehittyminen edellyttää aktiivisen kuuntelun taitojen harjoittelua. (Vinkki: Voit liittää nämä myös ansioluetteloosi osoittaaksesi työnantajille, että olet hyvä viestijä!). Pääset alkuun harjoittelemalla seuraavia taitoja:
- Myötätunto ja empatia
- Tunneäly
- Havainnointi
- Kriittinen ajattelu
- Ymmärrys
- Itsetuntemus
- Tilannetietoisuus
- Yksityiskohtien huomiointi
- Tarkka keskittyminen
Piditkö tästä sisällöstä? Käy CV-esimerkkisivullamme ja luo itsellesi paras CV.