Vastaanottovirkailija on avainhenkilö, joka saa asiat sujumaan niin kouluissa, sairaaloissa kuin suurissa ja pienissä yrityksissäkin. Vastaanottovirkailijat ottavat vastaan vieraat, vastaavat puhelimeen ja avustavat organisaation sisäisissä suunnittelu- ja muissa tehtävissä. Vastaanottovirkailijoilla on hyvät mahdollisuudet edetä urallaan hallinnollisiin tehtäviin tai muihin tehtäviin yrityksen sisällä. Juuri hyvien uramahdollisuuksien takia kilpailu vastaanottovirkailijan tehtävistä on kova. Pelkkä edustava ansioluettelo ei riitä työpaikan saamiseen tällä alalla.
On tärkeää panostaa myös hyvään työhakemukseen, jossa osoitat työnantajalle, että sinulla on tehtävään vaadittavat taidot ja sopiva persoonallisuus. Juuri tähän tarkoitukseen olemme luoneet tämän oppaan. Cvapp.fi-sivusto tarjoaa useita erilaisia työkaluja sekä paljon vinkkejä vastaanottovirkailijan työn saamiseen. Jos et ole vielä viimeistellyt ansioluetteloasi, suosittelemme tutustumaan ensin näihin ansioluettelon kirjoittamista koskeviin ohjeisiin sekä vastaanottovirkailijan ansioluetteloesimerkkeihin ja yksilöitäviin ansioluettelopohjiin. Kun ansioluettelosi on valmis, on aika kirjoittaa erinomainen työhakemus.
Vastaanottovirkailijan työhakemuksen muotoilu ja yleisimmät virheet
Seuraavia työhakemuksen kirjoittamiseen liittyviä vinkkejä noudattamalla maksimoit mahdollisuutesi ja vältät yleisiä virheitä:
- Mitäänsanomattomat kirjeet: Tuntuu ehkä houkuttelevalta kirjoittaa yksi työhakemus ja muuttaa eri työpaikkoja hakiessasi vain tervehdysosiota. Varoituksen sana on kuitenkin paikallaan: Työhönottajat huomaavat tämän jo kilometrien päähän. Aito yritys luoda yhteys työnantajaan antaa erittäin positiivisen ensivaikutelman – ja tämä tarkoittaa työhakemuksen räätälöimistä työpaikkailmoituksen mukaan joka ikinen kerta, kun haet vastaanottovirkailijan paikkaa.
- Luottamukselliset tiedot: Vastaanottovirkailijat joutuvat käsittelemään luottamuksellisia tietoja, jotka koskevat heidän esimiestään sekä yritystä ja sen asiakkaita. Jos sinulle tulee mieleen kertoa työhakemuksessa jokin hauska sattumus, muista että on erittäin tärkeää olla jakamatta luottamuksellisia tietoja entisestä työnantajasta, jotta et anna itsestäsi epäluotettavaa kuvaa.
- Kielioppi- tai muotoiluvirheet: Kirjoitus- ja kielioppivirheet antavat vastaanottovirkailijasta huolimattoman kuvan. Voit välttää tällaisia virheitä käyttämällä hyvää oikolukuohjelmaa ja pyytämällä luottohenkilöä lukemaan hakemuksesi ennen sen lähettämistä. Muotoilussa visuaalinen yleisilme on erittäin tärkeä. Ammattimainen muotoilutyökalu auttaa luomaan hyvän lopputuloksen.
- Väärä sävy: Vastaanottovirkailijan on oltava ylpeä työstään ja tiedostettava roolinsa muiden avustajana. Työhakemuksen tulee osoittaa, että olet innostunut tiimipelaaja antamatta sellaista kuvaa, että tulet vavisuttamaan yritystä vahvoilla johtamistaidoillasi. Varmista, käytetäänkö yrityksen viestinnässä virallista vai epävirallista kieltä ja sopeuta oma työhakemuksesi yrityksessä käytettävään tyyliin.
Muista nämä ohjeet
- Vastaanottovirkailijan työhakemukseen kuuluu olennaisena osana työhakemuskirje. Maksimoi mahdollisuutesi räätälöimällä kirje avoinna olevan työpaikan vaatimuksiin.
- Vaikka työhakemuksessa on tilaa omalle luovuudelle ja tyylille, älä poikkea yleisesti käytössä olevasta rakenteesta, sillä se voi hämmentää työhönottajaa.
- Vastaanottovirkailijana sinun on tärkeää kertoa työhakemuksessa ammatillisesta osaamisestasi ja asiakaspalvelutaidoistasi ja havainnollistaa näitä mitattavissa olevilla tiedoilla.
- Lyhyt ja ytimekäs henkilökohtainen tarina kiinnittää lukijan huomion ja saa hänet tuntemaan empatiaa, jolloin hän luultavasti haluaa antaa sinulle tilaisuuden.
- Työhönottaja näkee ensimmäisenä työhakemuksen ulkoasun, joten panosta virheettömään muotoiluun. Ammattimainen työhakemuspohja on nopea ja turvallinen valinta.
On tullut aika ottaa uusi askel urallasi. Cvapp.fi-sivuston työhakemustyökalu ja vastaanottovirkailijan työhakemusesimerkit auttavat sinua laatimaan ammattimaisen työhakemuksen, joka nopeuttaa toiveidesi työpaikan saamista.