Graafisen suunnittelijan työhakemus: rakenne ja esimerkkejä
Työhakemuksen otsikko
Otsikko, josta käytetään myös nimeä ylätunniste, sisältää nimesi, puhelinnumerosi, sähköpostiosoitteesi ja usein myös postiosoitteesi. Nimen tulisi näkyä sivulla suurimpana ja se sijoitetaan yleensä keskitetysti sivun yläreunaan. Tämä antaa kuvan omiin taitoihinsa luottavasta ammattilaisesta ja auttaa työnantajaa muistamaan nimesi.
Jos lähetät työhakemuksen sähköpostitse, älä erehdy ajattelemaan, että yhteystiedot eivät ole tärkeitä, koska vastaanottaja voi vastata helposti painamalla ”Vastaa”. Usein sähköpostiviesti tulostetaan paperille tai lähetetään eteenpäin useammille ihmisille, jolloin yhteystietosi eivät olekaan niin helposti nähtävillä. On selvää, että haluat työnantajan voivan ottaa sinuun helposti yhteyttä.
Työhakemuksen sisältämä tervehdys
Tervehdys ”Hyvä Etunimi Sukunimi” sopii kirjeen alkuun. Vastaanottajan nimen käyttäminen tekee kirjeestä persoonallisemman ja painottaa sitä, ettet ole lähettänyt samaa kirjettä kerralla monille työnantajille, vaan olet nähnyt vaivaa juuri tämän kirjeen eteen.
On myös hyvä muistaa, että ihmiset lukevat mielellään oman nimensä. On todennäköisempää, että he vastaavat kirjeeseen, joka on osoitettu heille henkilökohtaisesti, verrattuna kirjeeseen, joka on osoitettu koko yritykselle tai osastolle. Jos työhönottajan nimeä ei ole mainittu työpaikkailmoituksessa, voit soittaa yritykseen ja tiedustella, kenelle kirjeen voi osoittaa.
Työhakemuksen sisältämä johdanto
Yksi yleisimpiä (ja laiskimpia) tapoja aloittaa työhakemus on ”Kirjoitan kertoakseni kiinnostuksestani...”. ”Kirjoitan” on kuitenkin lause, joka tulisi karsia kaikista työhakemuksista – vastaanottaja tietää, että kirjoitat, joten kerro hänelle mieluummin jotakin, mitä hän ei vielä tiedä.
Maailmassa, jossa ihmisten huomiosta kilpaillaan jatkuvasti, palkittu grafiikka ja näyttävät kuvat ovat tärkeä tapa saada asiakkaat pysähtymään ja kiinnittämään huomiota viestin sisältöön. Minulla on 12 vuoden kokemus graafisena muotoilijana ja olen nähnyt asiakkaiden käyttävän sosiaalista mediaa ja sovelluksia onnistumatta kiinnittämään yleisön huomiota. Tämä johtaa siihen, että kävijät ohittavat heidän sisältönsä yhdellä sormen hipaisulla.
Työhakemuksen runko
Kun olet esitellyt itsesi ja kiinnittänyt kohteesi huomion, on aika siirtyä asiaan – aika vakuuttaa lukija siitä, että olet loistava ehdokas tähän työpaikkaan.
Kirjeen kahdessa keskimmäisessä kappaleessa voit kertoa kokemuksistasi, taidoistasi ja aiemmista ammatillisista saavutuksistasi. Kirjoita mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja tue kertomaasi mahdollisuuksien mukaan numerotiedoilla. Voit käyttää STAR-menetelmää: situation/tilanne, task/tehtävä, action/ratkaisu, result/tulos. Kuvaile haasteita, joita ole kohdannut urallasi, ja kerro kuinka olet selvinnyt näistä tilanteista ja kääntänyt ne työnantajasi eduksi.
On tärkeää panostaa toimivaan brändiin, jonka visuaalinen ilme herättää huomiota. Tämän toteuttamiseen tarvitsette graafisen muotoilijan, joka osaa muuntaa luovat konseptinne graafisiksi kuviksi. Olen työskennellyt aiemmin kilpailijanne palveluksessa, mutta nyt muutettuani Tampereelle, haluaisin auttaa teitä tekemään vaikutuksen asiakkaisiinne käyttäen minun selkää ja vahvaa graafista kieltäni.
Minulla on kandidaatin tutkinto graafisen muotoilun alalla ja olen taitava käyttämään kaikkia tärkeimpiä muotoilu-, verkko-, wireframe- ja multimediaohjelmistoja. Minulla on vuosittain yli 120 muotoilutoimeksiantoa ja näin ollen runsaasti kokemusta siitä, kuinka asiakkaiden viestit on parasta muotoilla. Kärsivällinen panostus osuvan idean löytämiseen projektin alkumetreillä tuo murskavoiton maaliviivalla.
- Matkailualan verkkosivuston käyttökokemus- ja käytettävyyssuunnittelu toi minulle kansallisen mainosalan palkinnon.
- Leivontatuotemerkin pakkausten uudistunut muotoilu lisäsi yrityksen vuosimyyntiä reilut 75 %.
- Matkailualan yrityksen sosiaalisen median visuaalinen uudistaminen sai kävijämäärän kasvamaan yli 160 %.
- SEM-grafiikkaa käsittelevä organisaatiokäsikirja kaikille asiakkaille kasvatti liikevaihtoa 21 %.
- Loin typografian ja tyylisivun noin 60 asiakkaalle edellisen työnantajani palveluksessa.
Päätelmä ja allekirjoitus
Kirjeen lopussa on hyvä kohteliaalla ja ystävällisellä eleellä kehottaa lukijaa ottamaan yhteyttä – voit ilmoittaa toivovasi kutsua haastatteluun.
Voit myös kysyä, voitko soittaa työhönottajalle seuraavalla viikolla, näin annat ymmärtää olevasi tosissasi työpaikan suhteen. Voit myös sanoa, että varaat mielelläsi aikaa haastattelulle tai ainakin, että odotat vastausta.
Kertoisin mielelläni haastattelussa, kuinka kaikkikanavainen muotoiluni on edistänyt asiakkaideni liiketoimintaa. Uskon, että pystyisin samaan teidän asiakkaidenne kanssa.
Ystävällisin terveisin
Miska Markkanen