Työhakemuskirje on opettajan käyntikortti – se kertoo, kuka olet, mitä osaat ja miten voit innostaa oppilaitasi ja työyhteisöäsi. Hyvän oppitunnin tapaan onnistunut työhakemuskirje on huolella valmisteltu, selkeä ja mukaansatempaava. Se antaa rekrytoijalle ensivaikutelman taidoistasi viestiä, jäsennellä tietoa ja herättää kiinnostusta.
Tämä kirjoitusopas auttaa sinua kirjoittamaan työhakemuksen, joka heijastaa ammattitaitoasi ja saa sinut erottumaan joukosta.
1.11.2024
Hyvä Markku Lehtolainen
Opettajana saan joka päivä nähdä, miten oppilaat oivaltavat uusia asioita – ne hetket ovat työni suola. Kun näin avoinna olevan työpaikan kuvauksen, tiesin heti, että kokemukseni ja intohimoni opetukseen sopivat täydellisesti koulunne arvoihin ja tarpeisiin.
Minulla on laaja kokemus erityisopetuksesta alakouluikäisten parissa. Olen työskennellyt monimuotoisissa opetusympäristöissä, joissa olen kehittänyt osaamistani niin yksilöllisten oppimispolkujen tukemisessa kuin erilaisten oppimisvaikeuksien tunnistamisessa ja niiden voittamisessa. Erityisesti minua innostaa mahdollisuus työskennellä koulussanne, jossa korostuvat musiikki- ja taideopetus. Olen hyödyntänyt työssäni taidelähtöisiä menetelmiä esimerkiksi oppimismotivaation vahvistamiseen ja tunneilmaisun tukemiseen. Musiikki ja kuvataide ovat itselleni rakkaita harrastuksia, joita olen usein soveltanut myös pedagogisesti.
Monikulttuurinen oppimisympäristö tuo opetukseen rikastuttavaa moninaisuutta, ja se on alue, jossa olen saanut kartuttaa osaamistani. Olen tehnyt tiivistä yhteistyötä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ja heidän perheidensä kanssa tarjoten sekä kielellistä että kulttuurista tukea. Suhtaudun lämpimästi kulttuurienvälisiin kohtaamisiin ja pidän tärkeänä, että jokainen oppilas kokee olevansa arvostettu kouluyhteisössä.
Työotteeltani olen tavoitteellinen ja innostava. Pyrin luomaan ilmapiirin, jossa oppilaiden on turvallista kokeilla, erehtyä ja onnistua. Työskentelen mielelläni yhteistyössä muiden opettajien kanssa ja uskon, että yhdessä voimme luoda parhaan mahdollisen oppimisympäristön oppilaille.
Olisin erittäin tulemaan osaksi koulunne yhteisöä ja hyödyntämään osaamistani oppilaiden oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseksi. Toivon, että voimme keskustella siitä, miten voisin parhaiten palvella koulunne tarpeita erityisopettajana.
Ystävällisin terveisin
Minna Kaukola
Opettajan työhakemuskirjeen on oltava selkeä, ammatillinen ja mukaansatempaava – aivan kuin opettaja työssään. Hakemuskirjeen jokainen osa palvelee tarkoitustaan ja yhdessä ne muodostavat kokonaisuuden, joka kertoo, miksi olet oikea valinta tehtävään.
Hakemuskirjeen selkeä rakenne auttaa viestimään taitosi ja motivaatiosi tehokkaasti, joten suunnittele kirjeen sisältö huolellisesti.
Seuraavassa on ohjeita eri osioiden kirjoittamiseen:
Hakemuskirje on mahdollisuutesi esitellä itseäsi ja taitojasi opettajana. Käytä tämä tilaisuus viisaasti ja tee työhönottajaan vaikutus!
Kaipaatko lisää inspiraatiota? Ehkä löydät ideoita esimerkiksi seuraavien ammattien työhakemusesimerkeistä:
Opettajan työhakemuskirjeen johdannossa on tärkeää tehdä hyvä ensivaikutelma, sillä se on mahdollisuutesi erottua muista hakijoista ja herättää työhönottajan mielenkiinto.
Johdannossa voit antaa lukijalle käsityksen siitä, miksi opettaminen on sinulle tärkeää ja miten haluat vaikuttaa oppilaisiin ja työyhteisöön. Mieti, miten voit kuvata omaa pedagogista lähestymistapaasi, esimerkiksi kertomalla esimerkkejä siitä, miten olet auttanut oppilaita kehittymään ja luonut positiivisen ja kannustavan ilmapiirin luokkahuoneessa.
Hyvä Markku Lehtolainen
Opettajana saan joka päivä nähdä, miten oppilaat oivaltavat uusia asioita – ne hetket ovat työni suola. Kun näin avoinna olevan työpaikan kuvauksen, tiesin heti, että kokemukseni ja intohimoni opetukseen sopivat täydellisesti koulunne arvoihin ja tarpeisiin.
Olen 35-vuotias luokanopettaja ja haen avoinna olevaa tehtävää koulussanne. Minulla on runsaasti kokemusta opettamisesta ja pidän työstäni oppilaiden kanssa.
Esittele työhakemuskirjeen rungossa keskeiset taitosi, kokemuksesi ja motivaatiosi tehtävään. Kirjeen rungon on tarkoitus vakuuttaa työhönottaja sinun sopivuudestasi tehtävään. Korosta hakemasi työpaikan kannalta merkityksellisiä saavutuksiasi, pedagogisia vahvuuksiasi ja sitoutumistasi opetustyöhön. Anna konkreettisia esimerkkejä ja tuo esiin, miten sinun arvosi ja opetustapasi tukevat koulun tavoitteita.
Työhakemuskirjeen rungon ensimmäisessä kappaleessa sinulla on tilaisuus tehdä vaikutus ja herättää työhönottajan kiinnostus. Osoita, miksi juuri sinä olet oikea henkilö avoinna olevaan opettajan tehtävään. Seuraavassa on lista asioista, joita voit mainita tässä kappaleessa.
Rungon ensimmäisen kappaleen tarkoitus on herättää työhönottajan kiinnostus, välittää intohimosi opettamiseen ja luoda vakuuttava pohja, jonka päälle voit rakentaa koko hakemuksesi.
Rungon seuraavat kappaleet tarjoavat tilaisuuden räätälöidä hakemuksesi kohdeorganisaatiolle ja vakuuttaa rekrytoija siitä, että juuri sinä olet paras valinta tehtävään.
Muista, että selkeä yhteys sinun vahvuuksiesi ja organisaation tavoitteiden välillä tekee hakemuksesta vakuuttavan ja saa sinut erottumaan joukosta.
Minulla on laaja kokemus erityisopetuksesta alakouluikäisten parissa. Olen työskennellyt monimuotoisissa opetusympäristöissä, joissa olen kehittänyt osaamistani niin yksilöllisten oppimispolkujen tukemisessa kuin erilaisten oppimisvaikeuksien tunnistamisessa ja niiden voittamisessa. Erityisesti minua innostaa mahdollisuus työskennellä koulussanne, jossa korostuvat musiikki- ja taideopetus. Olen hyödyntänyt työssäni taidelähtöisiä menetelmiä esimerkiksi oppimismotivaation vahvistamiseen ja tunneilmaisun tukemiseen. Musiikki ja kuvataide ovat itselleni rakkaita harrastuksia, joita olen usein soveltanut myös pedagogisesti.
Monikulttuurinen oppimisympäristö tuo opetukseen rikastuttavaa moninaisuutta, ja se on alue, jossa olen saanut kartuttaa osaamistani. Olen tehnyt tiivistä yhteistyötä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ja heidän perheidensä kanssa tarjoten sekä kielellistä että kulttuurista tukea. Suhtaudun lämpimästi kulttuurienvälisiin kohtaamisiin ja pidän tärkeänä, että jokainen oppilas kokee olevansa arvostettu kouluyhteisössä.
Työotteeltani olen tavoitteellinen ja innostava. Pyrin luomaan ilmapiirin, jossa oppilaiden on turvallista kokeilla, erehtyä ja onnistua. Työskentelen mielelläni yhteistyössä muiden opettajien kanssa ja uskon, että yhdessä voimme luoda parhaan mahdollisen oppimisympäristön oppilaille.
Vältä kliseitä
On tärkeää, että työhakemuksesi on persoonallinen, jotta erotut joukosta. Työhönottajat käyvät läpi satoja hakemuksia, jotka usein muistuttavat kovasti toisiaan. Lue blogistamme, mitä itsestäänselvyyksiä sinun tulisi välttää, jotta hakemuksesi huomataan.
Kirjeen loppukappaleessa voit vielä lyhyesti korostaa motivaatiotasi ja innostustasi työskennellä kyseisessä organisaatiossa. Kerro, miten juuri tämä työpaikka inspiroi sinua ja sopii tavoitteisiisi.
Kutsu lukija toimimaan esimerkiksi toteamalla, että odotat innolla mahdollisuutta kertoa lisää osaamisestasi haastattelussa. Voit myös tuoda esiin, miten olet valmis kehittymään opettajana ja sopeutumaan koulun arvoihin sekä osallistumaan aktiivisesti yhteisön kehittämiseen. Näin esittäydyt paitsi pätevänä hakijana, myös sitoutuneena tiimityöskentelijänä.
Päätä kirje kohteliaaseen lopputervehdykseen, kuten ”Ystävällisin terveisin”, ja kirjoita alle koko nimesi.
Olisin erittäin tulemaan osaksi koulunne yhteisöä ja hyödyntämään osaamistani oppilaiden oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseksi. Toivon, että voimme keskustella siitä, miten voisin parhaiten palvella koulunne tarpeita erityisopettajana.
Ystävällisin terveisin
Minna Kaukola
Vaikka sinulla ei olisi työkokemusta, voit silti kirjoittaa vaikuttavan työhakemuskirjeen. Tässä on muutamia keskeisiä asioita, joita kannattaa painostaa:
Ei työkokemusta? Ei hätää!
Edellä annamme ohjeita työhakemuskirjeen kirjoittamiseen ilman työkokemusta. Olemme kirjoittaneet myös blogin, joka sisältää ohjeita vakuuttavan ansioluettelon kirjoittamiseen ilman työkokemusta.
Onnea työnhakuun! Muistathan, että cvapp.fi tarjoaa tukea työnhaun eri vaiheissa, olipa kyseessä työhakemuskirje, ansioluettelo tai haastatteluun valmistautuminen. Hyödynnä palvelua, niin voit keskittyä siihen, mitä osaat parhaiten: opettamiseen ja oppimiseen!