Kun esität saavutuksesi ansioluettelossa oikeassa muodossa, asiakkaiden on helpompi löytää etsimänsä. Useimmissa ansioluetteloissa on samat vakio-osiot:
Tukiopettajat hyödyntävät asiantuntemustaan yhdessä tai useammassa oppiaineessa ja tietämystään parhaista opetuskäytännöistä auttaakseen oppilaita saavuttamaan tavoitteensa. Jotkut tukiopettajat ovat erikoistuneet tiettyyn ikäryhmään, tiettyyn aiheeseen tai koevalmennukseen. Jotkut tukiopettajat ovat ammatiltaan opettajia, kun taas toiset ovat vielä opiskelijoita.
Parhaat tukiopettajat räätälöivät oppituntinsa kullekin asiakkaalle ja antavat palautetta oppilaan vanhemmille. Tukiopettaja voi auttaa kehittämään oppimisympäristöä ja ohjata oppilaita parantamaan opiskelutottumuksia. Tukiopettajan tavoitteet perustuvat oppilaan tarpeisiin, mutta hän voi pyrkiä paitsi parantamaan arvosanoja myös lievittämään koulunkäynnistä aiheutuvaa stressiä.
Profiiliteksti (joka tunnetaan myös nimellä tiivistelmä) on paras tilaisuutesi kiinnittää potentiaalisten asiakkaiden ja työnantajien huomio ja esitellä heille vahvuuksiasi. Profiiliteksti on ansioluettelosi ainoa vapaamuotoinen osa, jossa voit käyttää luovaa kirjoittamista (tai yksinkertaisesti antaa inhimillisen puolesi loistaa). Tukiopettajan ansioluettelon muita osioita hallitsevat luettelot, lyhenteet ja tiiviit kuvaukset. Tässä osiossa kannattaa käyttää eloisaa kieltä, dynaamisia verbejä ja panna peliin myös hieman persoonallisuutta, jotta voitat lukijan puolellesi 3–4 virkkeessä.
Voit havainnollista saavutuksiasi oppilaidesi tuloksista kertovin numerotiedoin
Omistautunut ja kokenut tukiopettaja, jonka ohjauksessa koululaiset ovat todistetusti parantaneet koulusuorituksiaan. Osaa arvioida oppilaan vahvuudet ja heikkoudet ja luoda niiden pohjalta räätälöidyn oppimissuunnitelman. Innostunut opettamisesta ja nauttii siitä, että voi auttaa muita saavuttamaan omia tavoitteitaan.
Ennen kuin vanhemmat tai koulu uskoo lapsensa tai oppilaansa sinulle, se haluaa todisteita siitä, että pystyt todella lunastamaan lupauksesi koulumenestyksen parantamisesta. On hyvä ajatus ennakoida haastattelukysymyksiä ja alkaa vastata niihin ansioluettelon työkokemusosiossa. Tukiopettajan ansioluettelo kannattaa kirjoittaa käänteisesti kronologisessa järjestyksessä siten, että viimeisin työpaikka on luettelossa ensimmäisenä. Etene sen jälkeen ajassa taaksepäin, kunnes sinulla on vähintään 2–3 asiaankuuluvaa esimerkkiä. Harkitse opetustehtävän luonteesta riippuen, otatko ansioluetteloon mukaan muita kokemuksia lasten kanssa työskentelystä. Jos tukiopettajan tehtävä on sinulle sivutyö eikä sinulla ole paljon kokemusta opettamisesta, voi mainita kokemuksesi lastenhoitajana, leiriohjaajana tai lapsenvahtina. Jos haet tukiopettajan paikkaa koulusta, keskity ansioluettelossa aiempaan kokemukseesi opettajana tai muussa opettamaasi oppiaineeseen liittyvässä työssä.
Yksityinen tukiopettaja, Turku
Toukokuu 2015 – syyskuu 2019
Tukiopettaja, Kalaojan koulu, Turku
Lokakuu 2010 – huhtikuu 2015
Tukiopettajilta vaadittava muodollinen koulutus vaihtelee tehtävän ja työpaikan mukaan. Tukiopettajan on luonnollisesti tunnettava oppiainetta, jossa hän aikoo auttaa koululaisia. Kuitenkin korkeakouluopiskelijat tai jopa lukiolaiset, jotka ovat itse aiemmin suorittaneet saman kurssin, voivat olla varsin päteviä auttamaan nuorempia oppilaita. Se, että he ovat juuri itse opiskelleet aihetta, voi olla jopa etu.
Muista mainita tukiopettajan ansioluettelossa kaikki tutkinnot ja opinnot, joita olet suorittanut aineessa, jota opetat. Tällaiset todistukset osoittavat, että olet paitsi kokenut tukiopettaja, myös opettamasi alan asiantuntija. Lisäksi on olemassa muita yleisiä todistuksia, jotka liittyvät lasten kanssa työskentelyyn tai terveyteen ja turvallisuuteen. Ensiaputaidot eivät vaikuta äkkiseltään liittyvän mitenkään tukiopetukseen, mutta vanhemmat valitsevat ehkä mielellään ensiapukurssin käyneen tukiopettajan, koska kokevat lapsensa olevan turvassa hänen seurassaan.
Kasvatustieteen kandidaatti, Turun yliopisto, Turku
Elokuu 2017 -
Suomen kielen maisteri, Turun yliopisto, Turku
Elokuu 2007 – toukokuu 2011
Koulutuksesi ja työkokemuksesi ovat tärkeitä, mutta loppujen lopuksi taitosi saavat vanhemmat ja oppilaat valitsemaan sinun palvelusi uudelleen. Tukiopettajan ansioluettelon taidot-osio voidaan jakaa koviin ja pehmeisiin taitoihin. Kovat taidot tarkoittavat osaamistasi sekä opettamisessa että itse oppiaineessa, kun taas jälkimmäinen käsittää luonteenpiirteesi ja opetustyylisi, jotka tekevät sinusta mukavan tukiopettajan (ja myös täsmällisen ja kurinalaisen mitä työtehtäviin tulee).