Työnimikkeen Sisällöntuottaja ansioluetteloesimerkki ja kirjoitusohjeet

Testattu ammattikohtainen ansioluetteloesimerkki, joka auttaa sinua saamaan uuden työpaikan vuonna 2024. Voit muokata tästä työnimikkeen Sisällöntuottaja ansioluetteloesimerkistä oman ansioluettelosi muutamassa minuutissa. Lisää omat tietosi ja lataa ansioluettelo, minkä jälkeen voit aloittaa työnhaun vaikka jo tänään!
Muokkaa tätä ansioluetteloa

Kukaan ei ole täydellinen, mutta sellaisena sinun täytyy esiintyä lähettäessäsi sisällöntuottajan ansioluettelon. Jos haluat, että ansioluettelosi erottuu joukosta edukseen, ei riitä, että käyttämäsi kieli on virheetöntä. 

Koska sisällöntuottajan ansioluettelo on virtuaalinen koe-esiintyminen ja samalla näyte työnhakijan kirjoitustaidosta, se voi avata tai sulkea ovia helpommin kuin muissa ammateissa. Kun vaatimustaso on korkea, ei ole epätavallista tuntea suorituspaineita, etenkin kun sinä itse olet kirjoitustehtävän aiheena.

Anna meidän auttaa sinua ilmaisemaan itseäsi mahdollisimman edustavasti ja vaikuttamaan työnantajiin ansioluettelolla, joka sopii sinulle täydellisesti. Olitpa sitten kokenut tai aloitteleva sisällöntuottaja, meidän ansioluettelotyökalumme ja -pohjamme tarjoavat sinulle etulyöntiaseman muihin työnhakijoihin verrattuna.

Tämä opas auttaa sinut vaihe vaiheelta kirjoitusprosessin läpi. Käsittelemme seuraavat asiat:

  • Sisällöntuottajien tehtävänkuva, palkka ja tulevaisuudennäkymät
  • Vinkkejä automaattisen hakijaseurantajärjestelmän suorittaman karsinnan läpäisemiseen
  • Ohjeita ansioluettelon eri osioiden kirjoittamiseen
  • Muotoilu- ja asetteluvinkit parhaan ensivaikutelman luomiseksi

Mitä sisällöntuottaja tekee?

Sisällöntuottajan työnimike ei ole harhaanjohtava, mutta se ei toisaalta myöskään anna tarkkaa käsitystä työtehtävistä. Ennen puhuttiin yksinkertaisesti ”kirjoittajista”. Erilainen kirjoitettu materiaali oli ”sisältöä”, mutta materiaalin laatijaa ei kutsuttu ”sisällöntuottajaksi”.

Internetin tulo 1990-luvun alussa muutti maailmaa ja samalla uramahdollisuuksia. Yksi uusista ammattinimikkeistä on sisällöntuottaja.

Useimpien määritelmien mukaan sisällöntuottajat ovat ammattilaisia, jotka luovat verkossa käytettävää kirjallista materiaalia. Sisällöntuottajat pyrkivät työnantajan tyyliohjeita ja sisältövaatimuksia noudattaen valistamaan, vakuuttamaan ja sitouttamaan lukijoita sekä olemaan vuorovaikutuksessa heidän kanssaan selkeällä ja toimivalla tavalla. Strateginen ja analyyttinen kyvykkyys edellyttää sisällön kohdentamista tietyille kohderyhmille tarkoin määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi. 

Sisällöntuottajan työt kattavat lähes kaikki toimialat ja he toimivat usein markkinointiin tai tekniseen tiedottamiseen liittyvissä tehtävissä. Sisällöntuottajat voivat tuottaa kaikenlaista digitaalista sisältöä työnantajaorganisaatioille tai freelance-asiakkaille: artikkeleita, blogeja, some-päivityksiä, verkkosivuja, SEO-sisältöä, mainos- ja myyntitekstejä, uutiskirjeitä ja e-kirjoja, yritysviestintää, lehdistötiedotteita, raportteja, verkkokauppasivustoja ja niin edelleen.

Monet sisällöntuottajan työtehtävät vaativat laaja-alaista Internet-osaamista ja liittyvät olennaisesti hakukoneoptimointiin. Sisällöntuottajat tekevät usein yhteistyötä sisältötiimin kanssa, johon kuuluu markkinoinnin ammattilaisia, projektipäälliköitä ja johtajien assistentteja.

Joissain tutkimusintensiivisimmissä tehtävissä sisällöntuottajilta vaaditaan laaja-alaisuutta, mutta samalla kykyä sukeltaa nopeasti syvälle uusiin aiheisiin.

Asiantuntijan vinkki

Useimmat sisällöntuottajat tekevät paljon muutakin kuin vain kirjoittavat. Voit perehtyä alaan tarkemmin esimerkiksi lukemalla Markkinoinnin trendit -sivuston kirjoituksen ”Mitä on sisällöntuotanto ja miten sitä tehdään?”.  Artikkelissa Kari Nieminen kertoo muun muassa sisällöntuotannosta markkinoinnissa, avainsanatutkimuksesta ja hakukoneoptimoinnista, sosiaalisen median sisällöntuotannosta sekä alan koulutuksesta.

Nieminen toteaa artikkelissaan, että laadukkaan, informatiivisen ja viihdyttävän sisällön avulla yritykset vetävät ihmisiä puoleensa. Sisällöntuotannon avulla pienemmätkin yritykset saavat kokoaan isompaa näkyvyyttä somekanavilla ja Googlen hakukoneessa. Niemisen mukaan jokaisen yrityksen on oltava sisällöntuottaja menestyäkseen digitaalisen markkinoinnin kanssa. 

Sisällöntuottajan ansioluettelon kirjoittaminen

Kaikki alkaa vankasta rakenteesta. Muista sisällyttää ansioluetteloosi seuraavat osiot:

  • Otsikko
  • Profiiliteksti (eli esittelyteksti)
  • Työkokemusosio
  • Taidot-osio
  • Koulutusosio

Kaikesta, mitä olet oppinut ja harjoitellut matkallasi hyväksi kirjoittajaksi, on hyötyä laatiessasi sisällöntuottajan ansioluetteloa. Salainen aseesi on taitosi kirjoittaa toimivia tekstejä tilanteen vaatimaan sävyyn.

Ansioluettelosi sisällön on vakuutettava lukija siitä, että sinulla on tarvittavat taidot hakemaasi työtehtävään. Ansioluettelosi on tässä vaiheessa tärkein aseesi haaveidesi työpaikan saamiseksi, siksi sen on oltava sekä sisällöltään että tyyliltään vakuuttava.

Ansioluettelon sävyn räätälöinti

Muista voittoisien ansioluetteloiden kultainen sääntö: ansioluettelo on räätälöitävä erikseen jokaista työpaikkaa ja työnantajaa varten. Tämä pätee myös sisällöntuottajan ansioluettelon sävyyn ja viestintätyyliin. On turvallista olettaa, että tiedät sisällöntuotannosta enemmän kuin ansioluetteloasi lukeva henkilö, ja viestintätaidoistasi on hyötyä myös ansioluettelon laatimisessa. Olet tottunut huomiomaan kohderyhmän ja toimittamaan sisältöä, joka on mukaansatempaavaa, merkityksellistä, vakuuttavaa ja ennen kaikkea tarkoituksenmukaista. Kysymykset “kenelle kirjoitan tätä ja miksi” ohjaavat strategiaasi.

Tiedät kokemuksesta, että hyvään kirjoittamiseen tarvitaan enemmän kuin taito käyttää sanoja, eivätkä oikeat sanat aina löydy helposti. Tekstiä on muokattava ja hiottava, kunnes se on siistiä, sujuvaa, selkeää, ytimekästä ja tehokasta. ”Vähemmän on enemmän” pätee ehdottomasti myös ansioluettelon kirjoittamiseen. 

Ansioluettelon visuaalisen ilmeen viimeistely

Ansioluettelon luominen sisältää paradoksin. Sisällön pitäisi kuulostaa niin erinomaiselta, että se kiinnittää rekrytoijan huomion. Ansioluettelon asettelun, muotoilun ja pituuden tulisi kuitenkin noudattaa normaalia kaavaa. Syyt ovat sekä käytännöllisiä että esteettisiä.

Ansioluettelo koostuu tiedoista, jotka ovat helposti löydettävissä ja luettavissa. Jokaisen osion täytyy erottua tekstistä ilman, että se häiritsee muita osioita. Nimesi ja yhteystietosi on oltava selvästi näkyvissä otsikossa tai sivupalkissa. Lisäksi ansioluettelo sisältää seuraavat osiot: profiiliteksti (esittelyteksti), työkokemus, koulutus ja taidot.

Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikkien näiden osioiden tulisi mahtua yhdelle sivulle ja sivulle pitäisi jäädä myös sopivasti tyhjää tilaa keventämään yleisilmettä. Yhdelle sivulle mahtuu maksimissaan noin 250 sanaa, kuten seuraava esimerkki havainnollistaa.

Muuten ansioluettelon muotoilun ja suunnittelun vaihtoehdot ovat loputtomat. Haluatko lisätä siihen valokuvan? Valitsetko epäsymmetrisen asettelun, joka sisältää graafisia elementtejä sivun toisessa reunassa? Voit itse vapaasti valita oman tyylisi. Aivan kuin valitsisit asua tärkeään tilaisuuteen – ei ole olemassa oikeaa tai väärää asua, vaan sinun on valittava asu, joka sopii juuri sinulle. Tutustu asiantuntijoiden hyväksymiin ansioluettelopohjiimme, jotka on jaettu neljään kategoriaan: yksinkertainen, luova, ammattimainen ja moderni.

Sisällöntuottajan ansioluettelon optimointi automaattista hakijaseurantajärjestelmää (ATS) varten

Vaikka sinulla olisi jo erinomainen ansioluettelo sisällöntuottajan työhön, sinun täytyy silti optimoida avainsanojesi käyttöä ATS-ohjelmaa silmällä pitäen. Tämä on oleellista lähettäessäsi ansioluettelon verkossa, sillä ATS toimii portinvartijana sinun ja rekrytoijien välillä.

Automaattiset hakijaseurantajärjestelmät (Applicant Tracking System, ATS) ovat joko siunaus tai kirous riippuen siitä, kuinka tärkeänä pidät ansioluettelon räätälöintiä kuhunkin työhakemukseen erikseen. Suosittelemme käyttämään helposti muokattavaa ansioluettelopohjaa, jolloin räätälöinti käy nopeasti. Vaikka ylimääräinen vaiva ei maksaisi tällä kertaa välittömästi takaisin, harjoittelu parantaa mahdollisuuksiasi seuraavalla kerralla.

ATS on yksi niistä robotiikkaratkaisuista, joiden scifi-ihmiset ennustivat 50 vuotta sitten korvaavan henkilöstöassistentit 2000-luvulla. Oli kyse sitten vastaanottovirkailijasta, joka ennen avasi ja jakeli aamupostin, tai johtajan assistentista, joka selasi läpi tusinoittain asiakirjoja lajitellakseen ne “kyllä”-, “ei”- ja “ehkä”-pinoihin rekrytointipäällikön pöydälle, nämä työläät ansioluetteloiden seulontaprosessit on vähitellen korvattu sähköisillä järjestelmillä.

Tietenkin ihmissilmiä ja ihmisen kognitiota tarvitaan edelleen lopullisen valinnan tekemiseen, mutta ATS karsii osan ansioluetteloista jo heti alkumetreillä. Useimmissa suurissa organisaatioissa ATS-ohjelmisto toimii verkkolähetysten portinvartijana. Algoritmit skannaavat ansioluettelon avainsanoja etsien – yleensä vastaten työpaikkailmoituksen kuvausta – ja vertaavat sitä muihin ansioluetteloihin. Vain korkeimman pistemäärän saaneet ansioluettelot pääsevät läpi tästä digisuodattimesta ihmisten tarkasteltaviksi. Loput karsiutuvat näppärästi pois.

Asiantuntijan vinkki

Ota avuksi sanapilvi.

Jos avainsanat alkavat vilistä silmistä, kun olet lukenut työpaikkailmoituksen muutaman kerran, kutsu avuksi sanapilvi. Voit syöttää työpaikkailmoituksen tekstin esimerkiksi wordclouds.com- tai worditout.com-palveluun. Näyttöön ilmestyy saman tien värikäs graafinen kuva, joka koostuu tekstissä yleisimmin käytetyistä sanoista. Sanapilvessä suurimpina näkyvät sanat kannattaa liittää ansioluetteloon. Kuka olisi arvannut, että voi olla niin helppoa, nopeaa ja hauskaa selvittää, mitkä ansioluettelosi avainsanat ovat varma veto taistelussa ATS:ää vastaan?

Paras rakenne sisällöntuottajan ansioluetteloon

Käänteisesti kronologinen rakenne on usein paras vaihtoehto ansioluettelolle. Käänteisesti kronologisessa ansioluettelossa tuorein työkokemus näkyy luettelossa ensimmäisenä. Rekrytoijat suosivat tätä rakennetta, koska se auttaa heitä näkemään nopeasti, täyttääkö hakija heidän vaatimuksensa.

Jos olet kuitenkin uusi sisällöntuottamisen alalla, voit harkita toisenlaisen rakenteen käyttöä. Esimerkiksi osaamispohjainen rakenne korostaa taitojasi työkokemuksesi sijaan.

Profiilitekstin esimerkki

Työnantajan tai asiakkaan kasvojen, äänen ja persoonan omaksuminen on rutiinia monille sisällöntuottajille. Ansioluettelon profiiliteksti on paikka, jossa oma ammatillinen ja henkilökohtainen olemuksesi pääsee esiin. Se sijaitsee tavallisesti heti otsikon alapuolella ja antaa näin rekrytoijalle nopeasti vaikutelman sinusta sisällöntuottajana.

Koska tilaa on rajallisesti, profiilitekstin on oltava lyhyt. Mieti tarkkaan, mitä haluat tuoda esiin profiilitekstissä ja muotoile viestisi tiiviisti mutta vakuuttavasti. Usein tekstiä voi vielä hieman lyhentää jättämällä virkkeen alusta pois minä-sanan. Käytä selkeää, kuvailevaa ja dynaamista kieltä. 

Pyri kertomaan, mikä tekee sinusta erinomaisen työssäsi ja miksi sopisit loistavasti hakemaasi työpaikkaan. Seuraavassa on esimerkki sisällöntuottajan profiilitekstistä:

Mukautettava profiilitekstin esimerkki

Kokenut sisällöntuottaja, joka on erittäin taitava tutkimaan, kirjoittamaan ja julkaisemaan kiinnostavaa sisältöä. Tuloshakuinen ja taitava ohjaamaan merkityksellisen ja omaperäisen työn tuottamista media-alustoille ja asiakkaille.

Työkokemusosion esimerkki

Työkokemusosion jäsentelyn pitäisi olla helppoa, jos sinulla on jo kokemusta sisällöntuottamisesta. Yleisesti käytössä oleva käänteisesti kronologinen rakenne toimii siinä tapauksessa hyvin. Jos sinulla ei ole paljon työkokemusta sisällöntuottajana – olet ehkä juuri valmistunut tai opiskelet vielä – voit harkita osaamispohjaisen tai hybridimuotoisen ansioluettelon käyttämistä.

Käänteisesti kronologinen aikajärjestys tarkoittaa järjestystä, jossa nykyinen/viimeisin työsi näkyy ensimmäisenä ja ensimmäinen työpaikka näkyy viimeisenä. Jos työhistoriassasi on aukkoja tai jaksoja, jolloin teit töitä muilla aloilla, listaa aina ensin hakemasi työpaikan kannalta oleelliset työpaikat, jälleen päinvastaisessa aikajärjestyksessä.

Merkitse jokaisesta työpaikasta työnimikkeesi, työnantajan nimi, paikkakunta sekä työsuhteen alkamis- ja päättymisaika. Lisää sen jälkeen luettelomuodossa työtehtäväsi ja vastuualueesi. Anna mahdollisimman tarkkoja tietoja ja käytä dynaamisia verbejä: kirjoita esimerkiksi "loin" sen sijaan että kirjoittaisit “vastasin luomisesta". Kuvausten tulisi korostaa saavutusta vastuun sijasta.

Saavutuksista puheen ollen: keskity tuloksiin aina kun se on mahdollista. Näkyikö vaikutus verkkoliikenteessä tai tuloissa? Ovatko lukijat vakuuttuneet tai vaikuttuneet toiminnasta? Sisällöntuottajien menestys on usein mitattavissa. Havainnollista saavutuksiasi mahdollisuuksien mukaan numerotiedoin.

Asiantuntijan vinkki

Duunitori.fi-palvelun mukaan ansioluettelon työkokemusosiossa kannattaa kertoa mahdollisimman konkreettisesti siitä, mitä roolisi piti sisällään ja millaisista tehtävistä olit vastuussa. Kuvauksissa on hyvä käyttää kuvaavia ja toiminnallisia verbejä ja lisäksi kannattaa kertoa myös, mitä sait käytännössä aikaan.

Esimerkkejä kuvauksista:

  • Saavutin 120 % asiakashankintatavoitteesta, mikä tarkoitti käytännössä 7 500 uutta tilaajaa kuuden kuukauden aikana kohderyhmämarkkinointikampanjan kehittämisen ja käynnistämisen jälkeen.
  • Loin esitteitä ja tukimateriaaleja, jotka vaikuttivat siihen, että johtavan teknologiaratkaisujen tarjoajan myyntitapahtumiin osallistui mahdollisimman suuri määrä asiakkaita.
  • Vahvistin onnistuneilla PR-hankkeilla lääkärilaskutusyrityksen valta-asemaa Varsinais-Suomen markkinoilla.
  • Kirjoitin lehdistötiedotteita, jotka varmistivat mediaosumia Helsingin Sanomissa, Suomen Kuvalehdessä ja Kauppalehdessä.

Yleensä vain hakemasi työpaikan kannalta oleelliset eli sisällöntuottamiseen liittyvät työpaikat kuuluvat ansioluetteloon. Poikkeus voi olla asiaankuuluva tieto tai kokemus muuhun kuin kirjoittamiseen liittyvästä työstä, joka liittyy läheisesti johonkin erikoisalaan. Jos tavoitteesi on kirjoittaa blogeja puutarhanhoitoon liittyvistä aiheista, voit sisällyttää ansioluetteloon kesätyöpaikan kasvihuoneella.

Seuraavassa on esimerkki sisällöntuottajan työkokemusosiosta:

Työkokemusosion muunneltava esimerkki

Sisällöntuottaja paikassa Luova synergia oy, Helsinki 
Helmikuu 2021 

  • Työskentelin sisäisten ja ulkoisten kumppaneiden kanssa sisältöstrategioiden kehittämiseksi ja toteuttamiseksi.
  • Sain projektit päätökseen sovitun aikataulun mukaisesti.
  • Loin hyvin tutkittua ja innostavaa sisältöä.
  • Tein yhteistyötä tiimin jäsenten kanssa projektin tavoitteiden ylittämiseksi.

 

Sisällöntuottaja paikassa Joutsen Media, Helsinki 
Heinäkuu 2018 — Helmikuu 2021 

  • Tutkin ja loin mielenkiintoista sisältöä eri sosiaalisen median alustoille, kuten Facebookiin, LinkedIniin ja Instagramiin.
  • Pidin tiiviisti yhteyttä tärkeiden asiakkaiden kanssa ymmärtääkseen heidän sisällölliset tarpeensa ja pitkän aikavälin tavoitteensa.
  • Kehitin sisältöstrategioita haluttujen tulosten varmistamiseksi.
  • Kirjoitin informatiivisia, motivoivia ja luovia artikkeleita.
  • Loin sisältöä, joka kuvastaa tarkasti yrityksen ihanteita ja tarjontaa.

Esimerkki ansioluettelon taidot-osiosta

Profiilitekstin ja työkokemusosion lisäksi myös ansioluettelosi taidot-osio kertoo sinusta työntekijänä. Koska osion rakenne on suhteellisen yksinkertainen, se on helppo räätälöidä haettavan työpaikan mukaan. Voit esimerkiksi lisätä avainsanoja, jotka korostavat tärkeimpiä pätevyyksiäsi. Voit myös valaista vahvuuksia, jotka eivät tule riittävän hyvin esiin työkokemus- ja koulutusosioissa.

Varmista, että sisällytät osioon sekä kovia että pehmeitä taitoja, jotka osoittavat sinun sopivan erinomaisesti tehtävään ja yritykseen.

Tilastotietoja

Indeed.com-palvelun mukaan nämä ovat sisällöntuottajan yhdeksän tärkeintä taitoa:

  • Joustavuus
  • Tutkimustaidot
  • Omaperäisyys
  • Hakukoneoptimointi (SEO)
  • Ajankäytön hallinta
  • Viestintä
  • Editointi
  • Sosiaalisen median tuntemus

Kovat taidot liittyvät kykyysi täyttää työn vaatimukset käytännön tasolla. Sisällöntuottajat ovat usein mestareita selvittämään asioita perinpohjaisesti ja kirjoittamaan niistä selkeästi hienosäätäen tekstin tyylin ja sävyn kohdeyleisön ja toivotun tuloksen mukaan. Sisällöntuottajien teknisiä taitoja ovat esimerkiksi verkkotiedon analyysi, tekstinkäsittely, sosiaalisen median seuranta ja sisällönhallinta.

Pehmeät taidot ovat niitä taitoja, jotka saavat sinut innostumaan tukien tai parantaen suorituskykyäsi. Ne ovat yleensä vuorovaikutustaitoja, jotka tekevät sinusta erinomaisen viestijän ja mahdollistavat tehokkaan työskentelyn muiden kanssa tiimissä tai johtotehtävissä. Jos työskentelet mielelläsi itsenäisesti (toimistolla tai etätyössä kotoa), esimies saattaa olla tyytyväinen tietäessään, että et tarvitse paljon ohjausta. Hän haluaa ehkä korkeintaan varmuuden siitä, ettet ole erakko. Kannattaa siis ilmoittaa, että olet hyvä ottamaan vastaan ohjausta ja palautetta. Kerro, että olet tottunut tekemään yhteistyötä ja pitämään yhteyttä kollegoiden ja asiakkaiden kanssa.

Seuraavassa on esimerkki sisällöntuottajan taidot-osiosta:

Taidot-osion muunneltava esimerkki
  • Viestintätaidot
  • Tehokas ajanhallinta
  • Kyky työskennellä paineen alla
  • Editointi ja oikoluku
  • Luova kirjoittaminen

Esimerkki sisällöntuottajan ansioluettelon koulutusosiosta

Sisällöntuottajan ansioluettelon koulutusosio on yleensä suoraviivainen. Kirjoita siihen suorittamasi tutkinnot ja mainitse myös erityisen hyvä opintomenestys ja tärkeät saavutukset ja kunniamerkit.

Erilaiset diplomit ja sertifikaatit, jotka liittyvät koulutukseesi ja ammatilliseen kehitykseesi, kuuluvat myös tähän osioon samoin kuin työharjoittelut. Mainitse kurssit, työpajat ja webinaarit, jotka olet suorittanut työn kautta tai omasta aloitteestasi. Älä unohda mitään, mikä erottaa sinut muista hakijoista.

Sama pätee sellaiseen yhdistystoimintaan, joka lisää ammatillista osaamistasi ja parantaa taitojasi. Kerro ansioluettelossasi, kuinka nämä oppimiskanavat auttavat sinua pysymään mukana kehityksessä digitaalisen sisällön alati muuttuvalla alalla. Jos olet saanut työstäsi vertaistunnustusta, muista mainita asia ansioluettelossasi.

Ellei ole erityistä syytä toimia toisin, ansioluettelossa tulisi mainita vain asiaankuuluva keskiasteen koulutus. Koska korkeakoulututkinto on yleisesti hyväksytty vähimmäisvaatimus sisällöntuottajan palkkaamiselle, lukion suorittamispaikalla ei ole merkitystä. Jos sinulta kuitenkin puuttuu korkeakoulututkinto tai muu asianmukainen keskiasteen jälkeinen koulutus, lukion suorittaminen kannattaa mainita ansioluettelossasi.

Muilla aloilla suoritetut korkeakoulututkinnot voi jättää pois ansioluettelosta. Jälleen kerran on olemassa poikkeuksia, kun kyse on sisällöntuottajasta, joka on erikoistunut tuottamaan jonkin tietyn alan sisältöä. Hyvinvointialan sisältöä luovalle sisällöntuottajalle esimerkiksi urheilulääketieteen tai kuntovalmentajan tutkinnosta on hyötyä ja näin ollen tutkinto kannattaa mainita ansioluettelossa. Vastaavasti ravitsemustieteen tutkinto on eduksi ruoka-alan sisällöntuottajan tehtävässä.

Harkitse työkokemusta ja koulutusta koskevien osien järjestyksen muuttamista seuraavissa tapauksissa: sinulla on vain vähän tai ei ollenkaan työkokemusta sisällöntuottajana, koulutustaustasi on erityisen vaikuttava tai merkityksellinen haettavan työn kannalta tai olet freelance-sisällöntuottaja, joka on aloittamassa sivutoimista uraa.

Seuraavassa on esimerkki sisällöntuottajan koulutusosasta:

Koulutusosion muunneltava esimerkki

Humanististen tieteiden kandidaatti, suomen kieli, Helsingin yliopisto, Helsinki 
Elokuu 2015 - Toukokuu 2018 


Ylioppilastutkinto, Kallion lukio, Helsinki 
Elokuu 2012 - Kesäkuu 2015

Ansioluettelon asettelu ja muotoilu

Sisällöntuottajana sinua ei tarvitse muistuttaa siitä, että ansioluettelon muotoilu ja visuaalinen ilme ovat ehdottoman tärkeitä. Olet tottunut varmistamaan, että tuottamasi sisältö esitetään siistissä ja edustavassa muodossa, vaikka joku muu olisi vastuussa asettelusta ja muotoilusta.

Sinulla on sama tavoite kuin kaikilla muillakin työnhakijoilla: selkeä ja helposti luettavissa oleva ansioluettelo. Kiinnitä ansioluettelosi asettelussa normaaliin tapaan huomiota marginaaleihin, välilyönteihin sekä tekstin ja tyhjän tilan suhteeseen. Sisällöntuottajana osaat luultavasti itse suunnitella tyylikkään ansioluettelon, joka tekee oikeutta sen sisällölle: positiivisella tavalla huomiota herättävä, selkeä ja silmää miellyttävä. Ellet kuitenkaan ole kiinnostunut käyttämään aikaa ja energiaa ansioluettelosi suunnitteluun alusta lähtien, voit valita helpomman tien. Me tarjoamme käyttöösi käytännössä testattuja, ammattilaisten muotoilemia ansioluettelopohjia. Pääset huomattavasti helpommalla ja olet varmasti yhtä tyytyväinen lopputulokseen.

Viimeinen askel ennen kuin olet valmis painamaan "Lähetä" -näppäintä: lataa ja tallenna ansioluettelosi PDF-tiedostona, jolloin kaikki muotoilut säilyvät. Tämä tiedostomuoto varmistaa, että asiakirja näyttää rekrytoijan tietokoneella täsmälleen samalta kuin omalla tietokoneellasi.

Jos lähetät hakemuksesi ATS-järjestelmän kautta, tarkista, mitä tiedostomuotoa järjestelmä suosii ja/tai mitkä tiedostomuodot se hyväksyy. Vaikka visuaalisen muotoilun säilyttäminen on sisällöntuottajan ansioluettelossa tärkeää, jotkin verkkohakujärjestelmät hyväksyvät vain Word-tiedostoja.

Tärkeimmät ohjeet

  1. Sisällöntuottajan asiantuntemuksesi ansiosta rima on korkealla edustavan ansioluettelon luomisessa, mutta sinulla on myös keskimääräistä paremmat edellytykset onnistua tehtävässä.
  2. Sisällöntuottajien kysyntä työmarkkinoilla on suuri, mutta painetun julkaisutoiminnan ja uutismedian supistukset lisäävät digitaalisen sisällön kirjoittajiin kohdistuvaa painetta säilyttää kilpailuetunsa.
  3. Tutkimus- ja strategiset taidot auttavat sinua luomaan muunneltavan ansioluettelon, joka on räätälöity kunkin potentiaalisen työnantajan erityisiin vaatimuksiin.
  4. Lisää ansioluettelosi profiilitekstiin, työkokemusosioon ja taidot-osioon työpaikkailmoituksen sisältämiä avainsanoja korostaen näin vahvuuttasi ja soveltuvuuttasi ehdokkaana.
  5. Käyttämällä Cvapp.fi-palvelun online-ansioluettelotyökalua ja ansioluetteloesimerkkejä voit keskittyä ansioluettelosi sisällön luomiseen ja toteuttaa siinä luovuuttasi.
Luo ansioluettelo 15 minuutissa
Käytä ammattimaisia, käytännössä testattuja ansioluettelopohjia, sillä niiden avulla voit laatia sellaisen ansioluettelon, jota työnantajat odottavat.
Luo ansioluettelo