Markkinointialan ansioluettelon laatiminen alkaa siitä, että tunnet ansioluettelon eri osiot:
Onnistunut markkinointikampanja perustuu kohderyhmään kuuluvien kuluttajien tuntemiseen. Sama pätee ansioluettelon kirjoittamiseen. Perehdy yritykseen, johon olet hakemassa. Tutustu yrityksen työntekijöihin, filosofiaan, tuotteisiin ja palveluihin. Etsi mahdollisimman paljon tietoja työhönottajasta ja tulevasta esimiehestäsi. Kohdista sitten kampanjasi ja muista, että sinä itse olet markkinoimasi brändi.
Käytä ansioluettelossasi ja työhakemuksessasi johdonmukaista viestintää, sävyä ja tyyliä. Näiden ohjeiden avulla kaiken irti markkinointialan ansioluettelostasi:
Kuvaan astuu jälleen kerran automaattinen hakijaseurantajärjestelmä ATS, joka etsii ansioluetteloista tiettyjä kriteereitä täyttäviä tietoja. Sinun kannattaa käyttää työkokemusosiossa käänteisesti kronologista järjestystä, sillä ATS on ohjelmoitu skannaamaan tiedot siinä järjestyksessä.
Käänteisesti kronologisessa ansioluettelossa haettavan työpaikan kannalta kiinnostava työkokemus esitetään alkaen viimeisimmästä työtehtävästä ja sen jälkeen palataan noin 10 vuotta ajassa taaksepäin. Tämä muoto sopii parhaiten myös markkinointialan ammattilaisille, sillä uralla eteneminen voi tapahtua eri tehtävissä opittujen taitojen myötä.
Olet luova ajattelija, joka osaa herättää kiinnostusta tuotteeseen. Markkinointialan ansioluettelon profiilitekstin pitäisi olla sinulle helppo kirjoittaa, koska siinä voi käyttää vapaamuotoista tekstiä mielikuvan luomiseen.
Kerro viestisi selkeästi. Minkä luovan markkinointikampanjan haluat nostaa tässä esiin? Mitä taitojasi haluat korostaa? Sinulla on 3–4 lausetta tilaa kertoa rekrytoijalle, miksi olet oikea ehdokas tehtävään. Varmista siis, että esimerkkisi keskittyvät yrityksen tarpeisiin.
Lisää profiilitekstiin vahvoja adjektiiveja, jotka kuvaavat sinua. Tämän osion tavoitteena on täydentää ansioluettelosi muita osia ja antaa rekrytoijalle kiinnostavia tietoja, joista voit kertoa lisää haastattelussa.
Perinteiset ja uudet mediastrategiat hallitseva kokenut markkinointiasiantuntija, joka auttaa yrityksiä saavuttamaan liidien luomiseen, brändin tunnettuuteen ja käyttäjien sitoutumiseen liittyvät tavoitteet.
Työkokemusosio on se kohta markkinointialan ansioluettelossa, jossa kronologinen järjestys astuu kuvaan. Kerro eniten nykyisestä tai viimeisimmästä työpaikastasi ja kerro aiemmista työpaikoista tiiviimmin. Työhönottajia kiinnostaa eniten se, mitä olet tehnyt viime aikoina.
Muotoile jokainen luettelokohta ikään kuin mainostaisit tuotetta (niinhän se itse asiassa onkin!). Aloita dynaamisella verbillä, jota täydennät numerotiedoilla havainnollistaaksesi saavutuksesi mahdollisimman vaikuttavasti.
Kirjoitin uuden markkinointikampanjan, joka lisäsi liidien määrää.
Muista optimoida ansioluettelosi haettavaa työpaikkaa silmällä pitäen. Keskity niihin taitoihin, joita tuleva työnantaja etsii. Jos voit osoittaa, että teet jo sitä työtä, jota olet hakemassa, aina parempi.
Markkinointipäällikkö, Laakeri Oy, Helsinki
Kesäkuu 2017 – toukokuu 2021
Sisältömarkkinoinnin asiantuntija, Laatupuu, Helsinki
Lokakuu 2014 – toukokuu 2017
Markkinointialan asiantuntijana tiedät, että jos et kiinnitä kohdehenkilöidesi huomiota muutamassa sekunnissa, he siirtyvät seuraavaan mainokseen. Siksi taidot-osio on niin tärkeä markkinointialan ansioluettelossa. Monet rekrytoijat vilkaisevat ensimmäisenä tätä osiota saadakseen nopeasti kuva siitä, mitä taitoja sinulla on. Jos listasi on lyhyt, he siirtyvät seuraavaan ansioluetteloon.
Tämä osio on helpoin muokata ATS-järjestelmän vaatimuksia vastaavaksi, joten aloita brändäys täältä räätälöidessäsi ansioluetteloa eri työpaikkoja varten. Varmista, että tässä luetellut taidot sopivat yhteen muiden osioiden kanssa ja muodostavat yhtenäisen kuvan kyvyistäsi.
Luettele markkinointialan ansioluettelon koulutusosiossa tutkintosi. Useimmat markkinoinnin johtotehtävät edellyttävät kandidaatin tutkintoa. Jos sinulla on maisterin tutkinto tai sitä korkeampi tutkinto, ylioppilastutkintoa ei tarvitse mainita.
Olet luultavasti oppinut monia taitoja työssäsi, mutta jos olet käynyt kursseja, jotka parantavat hakukelpoisuuttasi, mainitse myös ne tässä.
Tradenomi (AMK), myynti ja markkinointi, Laurea, Vantaa
Syyskuu 2010 – toukokuu 2014
Ylioppilastutkinto, Tikkurilan lukio, Vantaa
Syyskuu 2007 – toukokuu 2010